22 februar 2009

Bildebok utenom det vanlige

Shaun Tans Fortellinger fra ytre Utkant er en åpenbaring av en bok. Både tekstlig og visuelt. Når du åpner denne boken, trer du inn i et helt eget absurd og spennende univers. Tekstene og det underlige landskapet med de sære skapningene vi blir kjent med er utrolig fascinerende, så ulikt mye annet jeg har sett og lest.

Fortellinger fra ytre Utkant er utgitt som barnebok, og dette er en typisk bok som kommer til å bli borte i bokhandelens hyller. Jeg er ikke sikker på om dette er en bok for barn, men jeg er sikker på at det er en fantastisk bok for mange voksne. Dette er også en kunstbok.

Jeg fortapte meg i de flotte illustrasjonene og frydet meg over kreativiteten og originaliteten i tekstene. Shaun Tan har en fantasi nesten uten sidestykke. Historiene hans er hinsides det meste, og det er den særegne stemningen han skaper som gjør dette til en så spennende og gjennomført utgivelse. Det var en glede å oppholde seg i ytre Utkant, og jeg kommer til å ta turen mange ganger.

Boka består av 15 små historier som hver er illustrert. Shaun Tan har brukt ulike teknikker og stilarter for hver fortelling, noe som gjør at uttrykket blir svært variert. Det er noen fine og rare fortellinger han serverer oss. Historier som er til å gruble over, og som har sin helt spesielle form for humor.

Fortellingene har titler som “Herpede leker”, “Hukommelsestap-maskinen” og “Slik lager du ditt eget kjæledyr”. Min personlige favoritt er “Fjernt regn“. Her får vi svar på hva som skjedde med alle diktene folk skrev før.

Boken er oversatt til norsk av Geir Uthaug, og utgitt av Cappelen Damm. Se mer om utgivelsen på Shaun Tans nettside

4 kommentarer:

Lille søster sa...

Fikk veldig lyst til å lese boka!

Jorid sa...

Lille søster: Jeg tror du vil like den :-)

Anonym sa...

Av og til er det en lykke å være bibliotekar og komme over slike små perler som denne :-) Og som hundeeier ble jeg jo bare helt gråteferdig over historien "våken" om hundene som straffet den onde hundeeieren som slo ihjel hunden sin...

Jorid sa...

Og veldig fint at det fins noen som kan formidle slike perler til nye lesere :-) Nå måtte jeg lese den historien om igjen, og ja, den er virkelig rørende - også for en som ikke har hund!