15 februar 2009

Rommer mye

Et landskap av umulige lengsler av den indiske forfatteren Anuradha Roy (må ikke forveksles med Arundhati Roy) byr både på sterke følelser og fakta. Dette er en familiehistorie fra India. Fortellingen starter ved inngangen til 1900-tallet, og herfra følger vi tre generasjoner i deres gjøren og laden, i gode og onde dager.

Sentralt i fortellingen står den kasteløse og foreldreløse gutten Mukunda som blir tatt inn i husholdet til en rik fabrikkeier. Han knytter sterke bånd til fabrikkeierens sønnedatter, Bakul. Når de to ungdommene begynner å utvikle varme følelser for hverandre, blir imidlertid Mukunda sendt bort. Det er vel ingen overraskelse at romanen kommer til å kretse rundt disse tos skjebner, og de hindringene som skal forseres før de omsider kan møtes igjen.

Dette er imidlertid ikke noen lettbent kjærlighetshistorie der alt går opp til slutt. Det er en bredt anlagt roman med et stort og fargerikt persongalleri, og forfatteren viser hvordan den politiske utviklingen i landet påvirker enkeltpersoners liv. Det er blant annet verdt å merke seg de sterke kvinneskikkelsene. Selv om de kan virke gammeldagse på en moderne vestlig leser, har forfatteren utstyrt dem med egenskaper som gjør at de oppleves som sterke og tøffe innenfor sitt miljø.

Romanen viser også at det er mulig å lykkes for en som i utgangspunktet var dømt til et liv i det laveste sosiale sjiktet. Mukunda får muligheten til å vise hva han er god for og blir til slutt en vellykket forretningsmann.

Et landskap av umulige lengsler oppleves ikke som en “eksotisk” fortelling. I stedet for å betone ulikhetene, viser forfatteren fram det menneskene har felles: livet og kjærligheten, sorg og glede, drømmer og lengsler. Menneskene i denne romanen oppleves som nære og virkelige. Leseren kjenner seg igjen i dem, på tvers av landegrenser og tidsskiller.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Plutselig i dag, ved en tilfeldighet, kom jeg inn på bloggen din. Nå har jeg bladd og bladd meg nedover, så fint å få så mange tips og anmeldelser av bøker!
Denne bloggen vil jeg følge.
mvh Olaug Brit fra Stavanger

Jorid sa...

Olaug Brit: Så hyggelig at du syns det - det ble jeg veldig glad for å høre :-)

lothiane sa...

Når det gjelder India... har du lest Kvinnekupeen? Den leste jeg i sommer og jeg synes det var spennende med historier fra et land jeg ikke kjenner stort til. Kanskje jeg skulle prøve meg på denne også? Jeg får føye den til på lista. :)

Jorid sa...

Lothiane: Kvinnekupeen står i bokhylla mi. Forløpig ulest, men nå har jeg en god grunn til å finne den fram :-)