23 mars 2009

Det smaker av fugl

Anna Gavalda har en høy stjerne hos meg, og det var derfor med store forventninger jeg gikk til den nye romanen: Lykka er ein sjeldan fugl.

Til å begynne med var jeg redd for at forventningene ikke skulle komme til å bli innfridd. Det gikk nemlig litt trått i starten. Fortellingen kjentes langsom og terpete. Men så løsnet det, og plutselig befant jeg meg i Gavalda-land igjen. Jeg opplevde denne gode følelsen av å bli oppslukt av en bok sånn at jeg glemmer tid og sted.

Denne gangen har Anna Gavalda en mannlig hovedperson. Arkitekten Charles Balanda nærmer seg 50 og sliter med å finne ut av livet sitt. Forholdet til kona halter og jobben kjennes ikke lenger like inspirerende. Når han en dag får et brev i posten der det bare står at “Anouk er død”, vekker det til live gamle minner og setter sterke følelser i sving. Og det er nå historien fanger meg. Handlingen foregår både i Paris og på landsbygda i Frankrike, med fine miljøskildringer. Og ja: det blir litt romantikk etter hvert også.

Lykka er ein sjeldan fugl er en intelligent feel good-roman med høy sjarmfaktor og godt språk. Det som først og fremst forfører meg, er stemningen. Det er bare å innrømme at jeg er svak for melankolien i Gavaldas bøker. Forfatteren vet akkurat hvilke knapper hun skal trykke på for at jeg skal skiftevis humre og snufse, uten at hun oppleves som en utspekulert forfatter. Det er til dels store og sterke følelser, men selve fortellingen er likevel ganske stillfaren og underfundig.

Anna Gavalda befolker historien sin med mange ulike karakterer. Det er et helt menasjeri av menneskeskjebner i denne romanen. Mange har det til felles at de er sårbare, og en del av dem har vært ute en vinterdag før. Personene er hver på sin måte skrudd litt skjevt sammen, og jeg kan ikke unngå å få godhet for dem. Fortellerstemmen er tydelig til stede. Noen vil nok irritere seg over dette grepet, jeg syns det er sjarmerende.

Joda, hun har meg fortsatt, Anna Gavalda.

10 kommentarer:

Lille søster sa...

Jeg er også glad i Anna Gavalda. Kommer til å lese denne.

Mettemor sa...

Godt å høre at boka bokstavelig talt smaker fugl. Gleder meg virkelig til å lese den.

Jorid sa...

Lille søster: Spent på hva du kommer til å syns om den.

Mettemor: Håper du også liker den. Og hyggelig at du kom på besøk :-)

Mettemor sa...

Har lagt deg til i favoritter. Liker å lese bokanmeldelsene dine. Og i dag krøp jeg til korset. Brøt nyttårsforsett og kjøpte boka. Men - jeg syns samtidig jeg støtter en god sak: Litteratur på nynorsk! ;-)

Jorid sa...

Mettemor: Så hyggelig! Og jeg er helt enig: man skal støtte en god sak og kjøpe nynorske bøker :-)

knirk sa...

Yes, denne skal jeg lese!

leselistami sa...

Jeg kommer nok etter. Jeg liker også Gavlda. :) Men kanskje jeg sparer den til sommeren?

Jorid sa...

Kari: Dette er den perfekte sommerroman, det er bare å begynne å glede seg :-)

Ståle sa...

Jeg har ikke lest noe av Gavalda, men da jeg første gang leste denne omtalen din for ei ukes tid siden var jeg farlig nær å grabbe den med meg da jeg dagen etter svinset innom Norli her i byen. Kanskje den neste gang blir med meg hjem ;-)

Jorid sa...

Ståle: He-he, intet er bedre enn om jeg får folk til å kjøpe bøker! Har inntrykk av at Anna Gavalda er litt sånn enten-eller-forfatter: enten er man veldig glad i henne, eller så er man helt anti.