03 mars 2009

Levd liv

“När allting började så bra, hur kunde det gå så illa?” Det spørsmålet stiller forfatter Per Olov Enquist seg i boken Ett annat liv, som er en slags blanding av roman og biografi.

Ens egne ord blir blekgrå og fattigslige i møte med mester Enquists ord. Derfor tenkte jeg å nøye meg med å si at denne åpenhjertige og ærlige boken gjør et usedvanlig sterkt inntrykk, særlig gjelder det den første og siste delen. Språket er selvsagt i særklasse, slik en kan forvente seg av en favorittforfatter.

Per Olov Enquist vokste opp i en liten bygd i Västerbotten i en religiøs familie uten akademiske eller litterære tradisjoner. Det var lite som tilsa at den unge Per Olov skulle drive det til å bli verdenskjent forfatter. Faren døde da Per Olov var seks måneder gammel, men han er likevel til stede gjennom hele boken, som “reskamraten”. Med på den litterære reisen er også “döpojken”, en bror som var dødfødt og som forfatteren føler han har tatt plassen fra.

Ett annat liv har fått mye medieoppmerksomhet ikke minst på grunn av at Enquist skriver så åpent om sine alkoholproblemer. Dette er sterk lesning, men boken inneholder mye mer. Særlig fascinerende er det hvordan skrivingen av romanen Kapten Nemos Bibliotek skal bli det som redder ham fra alkoholen. Boken rommer også mange historier i historien, her skildres mange personer man blir nysgjerrig på. Ett annat liv er en bok man vanskelig kan lese uten å bli merket av på et eller annet vis.

Dessuten har den en av de mest stemningsfulle åpningene jeg kan huske å ha lest:
“Denna isländska natt december 1989 mycket klart väder.
Man ser stjärnorna, men inget norrsken.
Vart tog det vägen.

5 kommentarer:

knirk sa...

Mmmm.......fint.

Tove sa...

Denne fekk eg lyst til å lese. Bør ein ha lese andre bøker av Enquist før ein les denne, tykkjer du?

Jorid sa...

Knirk: Ja, han kan sine saker, den godeste Enquist.

Tove: Jeg tror ikke det er nødvendig å ha lest andre bøker av Enquist for å ha utbytte av denne. Men jeg tror du kommer til å få lyst til å lese de andre bøkene hans etter å ha lest denne :-)

Tove sa...

Det er vel bare ei pluss, tenkjer eg. :-)

Jorid sa...

Tove: Absolutt :-)