30 mars 2009

Mer, mer!

Jeg slukte 650 sider. Jeg var fortapt, og ville ha mer! I påvente av mer leste jeg romanen en gang til et halvt år senere. The Forgotten Garden av Kate Morton har alt hva mitt leserhjerte begjærer når det kommer til kjærlighet, mysterier og gode historier.

Her er vakre engelske landskaper med gamle gods og dertil hørende hemmeligheter. Når det i tillegg også handler om litteratur, er det eneste jeg ber om at Kate Morton aldri må få skrivesperre. Romanen er perfekt til å drømme seg bort i. Dertil er den elegant og stødig gjennomført og blir aldri kjedelig.

Det begynner med at en liten jente blir plassert på en båt som forlater England i 1913. Kvinnen som skulle passe på henne, forsvant og ingen kjennes ved jentungen når båten ankommer Australia. Hun blir tatt hånd om av et ektepar, og herfra utspiller det seg dramaer på flere nivåer. Det skal gå lang tid før jentas mysterium blir oppklart, og det er først når barnebarnet hennes arver en hytte i Cornwall, at de siste brikkene i puslespillet etter hvert faller på plass.

Kate Morton håndterer tre ulike tidsplan med den største letthet og klarer å ha mange baller i luften på en gang. Hun greier også å skape en fortettet stemning i alle parallellhistoriene. Romanen er godt skrevet, den er lettlest og lett å leve seg inn i og personene virker troverdige innenfor sine ulike univers. Dette er en gammeldags fortelling - i positiv forstand.

Jeg var vilt begeistret for The House at Riverton, og jeg liker denne enda mer. Her er det snakk om uforbeholden leseglede!

11 kommentarer:

knirk sa...

JAAAAAA! Jeg elsket denne boka! Leste den i sommer - nam nam nam.

CassandraMortmain sa...

Det er så deilig når man finner slike bøker! Selv synes jeg "The House at Riverton" var en skuffende sak, en blek avskygning av bedre bøker i samme stil, så jeg kommer neppe til å gi meg i kast med mere av den godeste Morton. Men det er likevel fint å høre om begeistrede leseropplevelser. :)

leselistami sa...

Dette virker fristende på meg! Cassandra, kan du nevne noen bøker i samme stilen som du liker.

Mettemor sa...

Kate Morton ... henne kjenner jeg ikke til. Men fikk lyst til å lese The Forgotten Garden. Den er vel oversatt til norsk, vil jeg tro. Tittelen ga forresten assosiasjoner til Den hemmelige hagen, som jeg leste i tenårene og gikk helt inn i.

Bai sa...

Eg er usikker på om eg skal legge bort The house at Riverton, eller om eg skal gi boka ein sjanse i nokre timar til. Får litt lyst å prøve vidare, når eg leser slike overbegeistra anmeldingar.

Jorid sa...

Knirk: Herlig!

Cassandra: Ja, det er en lykke hver gang det skjer! Og helt greit at ikke alle deler den samme gleden over boken - det er som du sier fint med begeistringen i seg selv :-)

Kari: La deg friste :-)

Mettemor: Den kommer på norsk i mai med tittelen Den glemte hagen. Den forrige boken hennes, The House at Riverton, er allerede oversatt: Tilbake til Riverton.
Og jeg var også blant dem som levde seg inn i Den hemmelige hagen. Har du sett filmen? Veldig fin!

Bai: Prøv litt til og se hva som skjer. Noen ganger tar det litt tid å komme inn i en fortelling. Men så kan det jo også hende at det ikke er en bok for deg. I så fall fins det mye annet fint å velge i :-)

londongirl sa...

Den här boken låter som en perfekt bok för mig just nu! Det är dessutom en miljö som jag älskar. TACK för boktipset! Nu när jag var inne på Adlibris så såg jag att den utkommer på svenska också nu i april för den som vill. Jag läser både på engelska och svenska.

Ståle sa...

Helt uten tvil: den går rett inn i skal-lese lista mi :-) Deilig og inspirerende omtale. Fikk nesten lyst til å legge til siden den boka jeg holder på med for å ta fatt på denne, men det går ikke. Det er sein fredag kveld og ingen bokhandlere er åpne...

Jorid sa...

Londongirl: Dette er definitivt en bok for deg :-)

Ståle: Hadde du bodd litt nærmere, kunne du ha stukket innom og lånt min :-)

Flugo sa...

Denne har jeg også lest. Forsåvidt "A good read", men litt lang og litt opplagt? Men kanskje jeg hadde lest litt for mange andre bøker i samme stil for tett på, for eksempel Den trettende fortelling. Har noen av de samme elementene, men da holder jeg en knapp på Den trettende fortelling... Tror jeg fikk litt samme effekten som når en har lest litt for mange krimbøker på rad: er du mett og forsynt, hjelper det ikke hvor god den neste på lista er.

Jorid sa...

Flugo: Jeg ble så begeistret for den boken at jeg er ute av stand til å si noe kritisk om den :-) Likte også Den trettende fortellingen veldig godt. Men jeg tror du har rett i at man kan bli "matlei" hvis man leser mange bøker etter hverandre i den sjangeren. Men perfekt i passe doser!