15 mars 2009

Små tilfeldigheter

En runde i Platekompaniet på Oslo City resulterte i en håndfull filmer, blant annet “Mitt liv uten meg” (59,90) og en BBC-serie basert på George Eliots roman “Middlemarch“ (99,50). Og hva oppdager mens jeg ser "Mitt liv uten meg"? At en av personene leser nettopp "Middlemarch"…

Jeg har ikke sett Middlemarch-serien ennå, men "Mitt liv uten meg" kan anbefales til de som tåler at det triller noen tårer. Det er en god-vakker-trist film som handler om 23 år gamle Ann som er gift og har to små døtre. De bor i en husvogn på eiendommen til Anns mor, i utkanten av Vancouver. Om natten vasker Ann på universitetet der hun selv aldri fikk mulighet til å studere. Etter å ha følt seg dårlig en periode, går hun til legen for å bli undersøkt. Det viser seg da at hun er alvorlig syk, og hun får et nytt syn på livet.

4 kommentarer:

knirk sa...

Å, fint. Det er vanskelig å finne gode filmer. Si fra hvordan Middlemarch var også da, snille deg.

Lille søster sa...

Å ja, det er en nydelig film!
Visste ikke at Middlemarch var filmet - en av mine favorittbøker.

Aina sa...

Eg har også Middlemarch på dvd. Likte serien godt, men merkar at eg ikkje er like ivrig etter å sjå han igjen og igjen, slik eg t.d. er med Kjensler og klokskap (BBC-versjonen) eller andre Austen-filmatiseringar. Denne er meir problemfokusert, meir realistisk, kanskje?

God film!

Jorid sa...

Knirk: Det skal jeg! Det blir hjemme-påske, så da tenker jeg Middlemarch kan være god å ha på lur :-)

Lille søster: Ja, nydelig film :-) Jeg har faktisk ikke lest Middlemarch, så nå har jeg tenkt å lure meg unna med å se denne serien...

Aina: Ikke alle serier som egner seg til å se flere ganger. Det må nok være en tilleggsverdi ut over det rent realistiske - kanskje noe som gjør at det oppleves som evig aktuelt?