15 april 2009

Fyldig om flerkoneri

Det er langt fra det miljøet jeg leste om i romanen til Atle Næss i det forrige innlegget og til det amerikanske David Ebershoff skriver om i The 19th Wife. Her er det mormonkirken, eller Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, som er i søkelyset. Romanen har ligget på bestselgerlistene både i USA og England.

Det er tydelig at temaet polygami, eller flerkoneri, pirrer nysgjerrigheten til mange lesere. Og det er til dels spennende lesing. Problemet er at det blir for langt og for omstendelig. I tillegg er det litt vanskelig å holde styr på de mange ulike elementene i romanen (memoarer, brev, artikler osv.).

David Ebershoff har stappet romanen sin full av informasjon, og noen ganger skygger informasjonen for fortellingene og hindrer flyt i den 600 sider lange teksten.

The 19th Wife består av to parallelle historier. I den ene møter vi den unge mannen Jordan som er blitt utvist av Mormonerkirken, og som ved en tilfeldighet får se i en avis at moren er fengslet mistenkt for drapet på sin mann. Denne delen av romanen er en moderne kriminalroman.

Jordans mor går under betegnelsen den nittende hustruen. Det gjorde også Ann Eliza Young som levde mer enn hundre år tidligere. Hun var en av konene til Brigham Young, som var profet i mormonerkirken. Siden brøt Ann Eliza ut av ekteskapet og kirken, og kjempet en innbitt kamp for å få slutt på polygami. Hun skrev også sine memoarer og holdt foredrag som trakk fulle hus.

Ann Eliza Young var en virkelig person, og hun skrev en memoarbok hun kalte Wife No. 19. Den kan for øvrig lastes ned fra David Ebershoffs nettsted www.the19thwife.com. David Ebershoff gjør bruk av flere originalkilder i romanen sin, og det er ingen tvil om at det ligger et enormt research-arbeid bak denne boken.

Temaet i seg selv er spennende, og det er ikke noe spekulativt i måten David Ebershoff bruker det historiske stoffet på. Jeg syns imidlertid ikke han lykkes helt i å levendegjøre det.

2 kommentarer:

Flugo sa...

Har akkurat lest den samme boken. Enig i at den er for lang, men jeg likte godt måten han hadde vevd sammen de to historiene på. Og da jeg kom inn i måten den historiske delen var fortalt på, med så mange ulike fortellerstemmer og -genre, likte jeg det også godt. Men boka kunne vært opp til 200 sider kortere...

Nå leser jeg La den rette komme inn. Har du lest den?

Jorid sa...

Så artig at du også har lest den! Det var absolutt noe fascinerende ved fortellingen - det var en grunn til at jeg ikke la den fra meg til tross for lengden. Men ja, noen burde ha tatt på seg jobben med å kutte i det manuset...

Har lest La den rette komme inn. Likte den, men likte enda bedre Håndteringen av udøde. Og har lyst til å lese Menneskehavn. I det store og hele har jeg sans for John Ajvide Lindqvist.