12 april 2009

Historiens sus

Å lese er ofte ensbetydende med å løse billett til både fremmed tid og ukjent sted. I alle fall hvis det er snakk om en historisk roman, som i dette tilfellet.

Atle Næss har skrevet en rekke bøker, både skjønnlitterære og faktabøker. I romanen Din nestes eiendom er handlingen lagt til slutten av 1500-tallet og begynnelsen av 1600-tallet, og vi befinner oss delvis i Hvitsten i Norge og Hoorn i Nederland.

To av de mest sentrale personene i denne romanen er leilendingen og lausungen Anders og storbondedatteren Solvår. Mens Anders blir værende i bygda og har sitt å streve med her, på mange hold, havner den temperamentsfulle Solvår som tjenestejente i Nederland. Forbindelseslinjen mellom Norge og Nederland på den tiden var tømmerhandelen.

Det ordet som først faller meg inn når jeg skal beskrive denne romanen, er “solid“. Det må ligge et stort research-arbeid til grunn for en så omfattende roman som Din nestes eiendom (450 sider). Her skildres både arbeidsliv, dagligliv og ikke minst sjøfart - både mellom Norge og Nederland og til Østen. Atle Næss håndterer både de store linjer og de små detaljer, og jeg syns det var fint å få legge ut på denne reisen i tid og sted. Forfatteren har for øvrig tatt utgangspunkt i en av sine egne forfedre i denne romanen.

Noen vil sikkert kalle den tradisjonell, men tradisjonelt trenger ikke å være negativt. Og kanskje er ikke den historiske romanen den sjangeren det er enklest og eksperimentere innenfor.

Av en eller annen grunn virker det som det er forholdsvis få norske forfattere som skriver historiske romaner. Selv liker jeg godt den doble effekten: Jeg lærer noe samtidig som jeg får en god fortelling.

Kom gjerne med tips til gode historiske romaner!

4 kommentarer:

knirk sa...

Hei, takk for tips! Jeg har jo akkurat lest Kjell Westö, Der vi engang gikk, og det er en historisk roman. Lærte mye og fortellingen var god!

Jorid sa...

Knirk: Enig, Kjell Westö er veldig bra!

Ståle sa...

Flott omtale av det som virker som en spennende bok. Det er lenge mellom hver gang jeg kaster meg over såkalte historiske romaner, men jeg skal notere ned tittelen på denne i tilfelle lysten på en slik kommer.

Jorid sa...

Ståle: Ja, det kan være godt å ha en tittel eller to på lur :-)