20 mai 2009

Besettelse

Jeg er besatt av Bergen. Besatt av min bergenske tipp-tipp-oldemor Elsebeth.

Jeg vet ikke hvilken vei vinden blåste den oktoberdagen i 1784 da min tipp-tipp-oldemor kom til verden. Jeg vet ikke om det regnet heller. Derfor bestemmer jeg meg for at det var klarvær og at hennes mor, Karen, sendte en takk til Vårherre for at alt gikk bra. Kanskje var far Jacob, skipperen, på vei hjem fra Frankrike eller Italia med krydderier, rødvin og glass i lasten.

Helt siden jeg var barn har jeg vært litt nysgjerrig på denne damen med det litt underlige navnet, men plutselig, uten at jeg vet hva som utløste det, vokste interessen til en besettelse.

Slektsinteresserte før meg har funnet fram til sentrale årstall i livet hennes og hvilken bakgrunn hun hadde. Slik visste jeg at hun hadde danske aner og at hun senere også ble gift med en danske, og at hun forlot den trygge tilværelsen i Bergen og flyttet nordover med ektemann og fire sønner til en liten øy på Helgeland på 1820-tallet.

Nå er min nysgjerrighet sentrert rundt hvem hun var: jentungen Elsebeth, den unge kvinnen, moren. Hvordan så yndlingskjolen hennes ut? Hoppet man paradis i Bergen på slutten av 1700-tallet? Kunne man gå forbi et hus på Nordnes og høre musikk strømme ut gjennom et åpent vindu? Gråt hun da hun forlot Bergen?

Slike spørsmål er det som romsterer i hodet mitt, og sånne problemstillinger er det som får meg til å lese Lyder Sagens bergensbeskrivelse fra 1824 i gotisk skrift (den ligger ute i fulltekst på nettet). Fra den vet jeg for eksempel at det i det året Elsebeth ble født ble innført 5400 ankere madeiravin til Bergen, og at det i 1786 var 25 bakere og 6 bokbindere i byen. Jakten på min tipp-tipp-oldemor får meg også til å tilbringe lørdagen på Deichmanske bibliotek på Hammersborg fordypet i “Dødsfald i Bergen 1765-1850”. Slik får jeg for eksempel vite at Elsebeths mormor døde i København i 1795, og at hennes fasters mann døde i 1800, og at “sorger, ildebrand og sjøskader plaget ham.”

Og slik fylles hodet mitt med drømmer og fantasier. Jeg vil vite mer, jeg vil til Bergen med det samme!

6 kommentarer:

Janke sa...

Fantastisk bloggpost!! Du må reise - til Bergen med det samme!! Du vil helt sikkert finne noe der - bergensere er besatt av historien sin, og det må være det stedet i landet der det sitter flest hobby-historikere. Omtrent alle bergensere jeg kjenner over 50 studerer sitt eget slektstre.

Det betyr at det er bergensblod i deg!! Jeg visste det var noe spesielt med denne damen da jeg fant bloggen din :-)

Mettemor sa...

Enn den som kunne reise i tid! Gå inn på et torg med brosteindekke, kjenne luktene av mild forråtnelse, høre summingen av stemmer ...

Kanskje du skal skrive en roman om Elsebeth? :-)

Jorid sa...

Janke: Tusen takk for entusiastisk kommentar - jeg er SÅ klar for Bergen nå! Skal forsøke å finne fram til noen kontakter der som kan hjelpe meg å levendegjøre tiden og stedet. Veldig stolt av bergensblodet mitt :-)

Mette: Ja, tenk om man hadde tilgang til en tidsmaskin som kunne ta en tilbake i tid - jeg hadde løst billett her og nå!
Og hadde jeg evnen, så skulle jeg skrevet den romanen...

Mettemor sa...

Jeg har lyst til å utfordre deg til å finne fem sitater fra bøker og presentere dem på bloggen din, se her: http://mette-mor.blogspot.com/2009/05/sitat-utfordring.html

Mettemor

Tore R. sa...

Velkommen "hjem" skal du være, er selv innflytter hit med 1/8 del Bergensblod.

Jorid sa...

Mettemor: Utfordringen er herved tatt! (Prøvde å legge igjen en kommentar hos deg, men ble "avvist".)

Tore R: Takk for det! Kjenner at jeg begynner å bli litt patriotisk allerede :-)