12 mai 2009

Eventyrfavoritten

Som en forsiktig oppvarming til et planlagt besøk til Odense i sommer, så jeg filmen “Unge Andersen“. Den gir et godt bilde av dikterens ungdomsår, og er vel verdt å se.

Jeg har et nært forhold til eventyrene til H.C. Andersen, og har heldigvis tatt vare på den gamle eventyrboken jeg fikk som barn. Jeg har også en gammel utgave fra 1905, kjøpt på loppemarked en gang for lenge siden. Det er en “jubilæumsudgave for danske børn”. Den er slitt og forsøkt reparert, den har gulnet papir og fine tegninger - og lukter godt av gammel bok! Den norske Bokklubben ga også i sin tid ut H.C. Andersens eventyr i to bind, som til sammen inneholder bortimot et par hundre eventyr.

Det som fascinerer meg ved kunsteventyrene til H.C. Andersen, er den store variasjonen i både stil og innhold. Her er alt fra korte, humoristiske tekster til komplekse fortellinger som “Skyggen“. Hans vidd og evne til å sette ord på den menneskelige skrøpelighet, samt kjærligheten til de “små” i samfunnet er noen av kjennetegnene ved eventyrene. Fortellergleden og den skarpe pennen hans er evig aktuell, og burde kunne inspirere dagens forfattere til å uttrykke seg innenfor denne sjangeren.

Et av mine favoritteventyr har hele tiden vært "Den standhaftige tinnsoldat" (jeg har stadig friskt i minne en animasjonsfilm som ble sendt på barne-tv). Som voksen leser har jeg stor moro av den vesle historien om pennen og blekkhuset (kan leses her.)

Hva er din H.C. Andersen-favoritt?

5 kommentarer:

Lille søster sa...

Jeg elsker H.C. Andersen. Har flere favoritter: De ville svaner, Tommelise, Snødronningen, Dyndkongens datter. Husker forresten også godt den tinnsoldatfilmen.

Janke sa...

Enig, HCA er fantastisk. Hadd emed barna på tivoli i København - der har de en egen HC Andersen sak- man sitter i en vogn og blir kjørt forbi "alle" eventyrfigurene. Kjempebra!!

Jorid sa...

Lille søster: Fine eventyr du nevner der. Veldig kjekt å gripe til et eventyr i ny og ne :-)

Janke: Da vet jeg hva jeg skal gjøre neste gang jeg er i København. Takk for tipset :-)

Mettemor sa...

Så fin den gamle boka var ... Gleder meg til å lese mer om Odense og H.C. etter turen du skal på.

Jorid sa...

Mette: Ja, det er fint med noen gamle bøker midt i alt det nye. Og jeg kommer sikkert til å skrive litt om Odense når den tid kommer :-)