27 mai 2009

Sitert

Jeg ble utfordret av Mettemor til å finne fram til fem sitater fra bøker jeg har lest. Ettersom jeg i grunnen er en hund etter gode sitater, var det en fin utfordring å få.

Det første er fra åpningen av Alexander Kiellands roman Garman & Worse, der forfatteren har beskrevet havet:

“Intet er så rommelig som havet. På sin brede rygg bærer det lik en godslig elefant de små puslinger, der bebor jorden; og i sitt store, kjølige dyp eier det plass for all verdens jammer. Det er ikke sant at havet er troløst, ti det har aldri lovet noe; uten krav, uten forpliktelse, fritt, rent og uforfalsket banker det store hjerte - det siste sunne i den syke verden.”

Også det andre sitatet er en åpning, de første ordene i Gabriel Scotts vakre fortelling Kilden:

“Et menneske kommer til verden, det vandrer rundt i en ham av støv, det lever og spreller og strir en tid, det trekkes med sykdom og urett og savn. Så dør det og går i glemme og blander sitt støv stille med jordens. Markus står det kanskje på brettet, hvad for en Markus var det?”

Det tredje er rett og slett et helt dikt - men til gjengjeld er det et kort dikt. Det er skrevet av Olav H. Hauge, og er som følger:

I dag såg eg
tvo månar,
ein ny
og ein gamal.
Eg har stor tru på nymånen.
Men det er vel den gamle.


Jeg kommer ikke utenom Knut Hamsun, og det fjerde sitatet er hentet fra Konerne ved vandposten:

“Nei han kjender ikke til de røde utbrudd, han var aldrig tilveirs og faldt ned, aldrig tilbunds og fløt op, han utsatte sig for intet og hadde intet at avværge; i stedet for at greie sig i en knipe undgik han den. Klokt gjort, fattig gjort. Gud hadde utstyret ham til filolog.” (Det hører med til historien at jeg selv er utdannet filolog…)

Gode språklige bilder er noe jeg alltid fryder meg over, og det siste sitatet er hentet fra Robert Musils Mannen uten egenskaper:

“Nå smilte hun, men smilet kruset seg på leppene hennes som tiloversbleven aske efterat ilden i øynene var sluknet.”

4 kommentarer:

Mettemor sa...

Å! Det siste sitatet var nydelig! Og veldig billedlig.

Da jeg leste sitatet om havet, hørte jeg bølgene i Edvard Fliflet Bræins Ut mot havet med det samme!

Jorid sa...

Mettemor: Ja, det er ganske godt funnet på.
Og helt enig: havsitatet passer som hånd i hanske til Bræins havtema!

Anonym sa...

Gertrude Stein ble spurt av en journalist en gang: "Hvorfor skriver De ikke slik De snakker?" Dikterinnen svarte: "Hvorfor leser De ikke slik jeg skriver?" (kilde: Jan Erik Vold: God jul med Gertrude Stein og andre essays")

Jorid sa...

Godt sagt av den godeste Gertrude :-)