07 juni 2009

Blomstrende

Som barn var jeg av en eller annen merkelig grunn opptatt av den svenske botanikeren Carl von Linné. Det medførte at jeg en periode var mer enn gjennomsnittlig interessert i blomster. Jeg plukket og la i press og drømte om et velfylt herbarium. Med årene dabbet interessen av, men fortsatt lar jeg meg lokke av blomsterprakt og blomsterluft - og av bøker om blomster.

Et av mine Fretex-funn er Blomstervandringer om våren og Blomstervandringer om sommeren av svenske Harriet Hjorth og med illustrasjoner av Kaj Beckman (utgitt på norsk i 1968). Jeg hadde aldri hørt om disse bøkene før, men jeg lot meg sjarmere av de fine omslagene og tegningene. Tekstene ble også en positiv overraskelse. Forfatteren tar for seg en rekke ulike planter der hun i tillegg til å redegjøre for botaniske fakta, forteller om tro og overtro knyttet til planten, og kommer med eksempler på forfattere som har diktet om den. I tillegg får vi hennes personlige betraktninger. Fine bøker som jeg kan ta frem og små-lese i.

Disse bøkene fikk meg til å finne fram fem små engelske bøker jeg kjøpte på loppemarked for mange år siden. Engelske Cicely M. Barker (1895-1973) er særlig kjent for sine blomsteralv-motiver (Flower Fairies), og hun skrev også vers til illustrasjonene. Hun var opptatt av å gjengi plantene så korrekt som mulig. Vakkert og naturromantisk! Nydelige bøker å bare bla i.

På Fretex fant jeg også Floraen i farger fra 1951. En nostalgisk reise gjennom planteriket, der tegningene framkaller minner om barndommens somre. I tillegg er det morsomt å lese alle de merkelige navnene noen har gitt plantene: hjortetrøst, hårsveve, haremat, vivendel, strandtusengylden, veikveronika, øyentrøst, nikkevintergrønn, tiggersoleie, kattehale, strandkjempe.

Har du en favorittblomst?

10 kommentarer:

Sesselja sa...

Nydelige bøker!
Jeg elsker silkepeonenes overdådighet og calaliljenes enkel eleganse. Og blant veikantblomstene er jeg glad i storknebb.

Lille søster sa...

Nydelig! Skulle gjerne ha hatt de blomsteralvbøkene.

Mettemor sa...

Geitrams!

http://3.bp.blogspot.com/_xrQxm7El5v4/Rq5iKju8IZI/AAAAAAAABGY/e0lAyiRtLAM/s400/juli+07+930.jpg

Katrine K sa...

For noen nydelige bøker du har funnet, Jorid. Jeg har selv Floraen i farger og elsker å lese alle de rare fine navnene. Alve-bøkene dine ble jeg litt misunnelig på. Håper du har det fint, lenge siden! klem

P.S. Rosa Forglemegei (hva er det latiske navnet mon tro)

leselistami sa...

Heldige deg som har Flower fairies bøkene. En gang i tiden drev jeg med porselensmaling og jeg var så heldig å få låne en av bøkene. Jeg har malt 2 av motivene fra boka. Det er blitt noe av det kjæreste jeg malte på porselen. Tenk å finne bøkene på loppemarked!!!

knirk sa...

For en nydelig bloggpost. Ble helt glad jeg.
Jeg kan ikke så mye om blomster, men jeg liker å se på små, små blomster som lever på fjellet der det blåser hele tiden. Og så liker jeg hvitveis om våren.

leselistami sa...

Jeg har mange favorittblomster: Tulipaner og fresia. Fjellblomster - alle slags. Jordbærblomster, multeblomster, forglemmegei, ulike sildreslag.Til og med Tromsøpalme - men det må du ikke si til noen - for den er så upopulær!

Jorid sa...

Sesselja: Og nydelige er blomstervalgene dine også :-)

Lille søster: Ja, de er veldig fine. Og hvem vet, kanskje du også finner dem på loppemarked en dag :-)

Mettemor: Fikk ikke opp linken, men geitramsen er fin!

Katrine K: Katrine! Så hyggelig at du blogger igjen - nå MÅ vi spise kake snart :-)

KariE: Skulle gjerne sett porselensmaleriene dine!

Knirk: Hyggelig at jeg kunne glede deg - og hvitveisen er min favoritt også :-)

Hanne sa...

Så vakre bøker du har funnet. Riktige perler!
Har flere favorittblomster: forglemmegei, tiriltunge, blåklokke. Litt vemodig med blåklokken, for når den kommer, er det ikke flere sorter å vente på. Da har sommeren vært på sitt høyeste, i hvert fall her jeg bor.
Ha en fin, fin dag!
Pludrehanneklem

Jorid sa...

Hanne: Veldig hyggelig at du fant veien hit og la igjen hilsen :-) Og takk for at du minnet meg på tiriltungen. Hvitveisen var min barndoms vårblomst, og tiriltungen min barndoms sommerblomst.