14 juni 2009

Feel-good-film-fråtsing

Når jeg først ser film, blir det gjerne til at jeg ser et par-tre stykker i slengen.
Denne helgen har jeg fråtset i film. Her følger oppsummeringen av godt og vel ni timers mer eller mindre intens titting. Filmene er kjøpt på diverse salg her og der.

Jeg var i utgangspunktet skeptisk til The Jane Austen Book Club i og med at jeg aldri orket å lese ferdig boken. Men dette er et godt eksempel på at filmen faktisk kan være bedre enn boken den er basert på. I løpet av seks måneder skal seks medlemmer i en bokklubb lese seks romaner av Jane Austen. Nivået på diskusjonene deres er sant å si ikke all verden, desto mer får vi høre om deres egne - til tider miserable - liv. Her er det feel-good for alle penga, og jeg lot meg rive med. Dette var en fornøyelig film!

Jeg hadde aldri hørt om filmen Love in Manhattan, og kjøpte den utelukkende fordi jeg forsto at handlingen var lagt til Manhattan (New York er min favorittby). Vakker mann (Dermot Mulroney), trist historie og humor gjorde denne filmen til et høydepunkt. Den handler om Griffin som er uhelbredelig syk av kreft, og som bestemmer seg for å nyte den siste tiden på jorden. Han møter den vakre og reserverte Sarah, og etter hvert utvikler det seg et nært forhold mellom de to. Det er så trist og samtidig så vakkert at man bare må gråte…

The Girl in the cafe handler om byråkraten Lawrence som er ensom og har altfor mye å gjøre på jobben. Han tenker ikke så mye på kvinner, men når han helt tilfeldig kommer i prat med den unge Gina på en kafé i London, er det noe som vekkes til live. Også Gina er en ensom sjel, og de to er sjenerte overfor hverandre. Lawrence er imidlertid ikke snauere enn at han inviterer Gina med på G8-møte i Reykjavik. Og der får vi faktisk se en annen versjon av den keitete ungjenta. En film som er “helt grei”, men som man fint kan klare seg uten…

Da stiller det seg annerledes med 84 Charing Cross Road - den er et “must” for bokelskere! (Jeg har ikke lest boken, så jeg vet ikke om den er enda bedre enn filmen.) Dertil er Anthony Hopkins en av mine favorittskuespillere, og da er det ikke så mye som kan gå galt når historien i tillegg er betagende. Hovedpersonene møtes aldri ansikt til ansikt, men gjennom brevene de skriver til hverandre, utvikler det seg et helt spesielt vennskap. Det er nesten som man et øyeblikk lengter tilbake til tiden før internett…

Nok et blinkskudd: Goodnight Mister Tom (med John “Morse” Thaw som Tom). Jeg har tidligere kost meg stort med hørespillversjonen av denne romanen for barn som ble skrevet av Michelle Magorian i 1981. Handlingen er lagt til andre verdenskrig, og londonbarn blir evakuert ut på landsbygda. Will havner hos den gamle grinebiteren Tom Oakley - som det skal vise seg har sine gode sider. Will har vært utsatt for både fysisk og psykisk mishandling, men finner seg godt til rette hos Mister Tom. Men det kommer en dag da han må tilbake til London. Sterke følelser, vonde så vel som gode, i en flott filmatisering som tåler å bli sett igjen.

Enduring Love er basert på romanen til Ian McEwan (den har på norsk tittelen Kjærlighet ved første blikk). Jeg har ikke lest romanen, men jeg syns filmen fungerer fint. Den er god - og ubehagelig. Det er en uhyggestemning som forsterkes og ikke slipper taket. Joe og kjæresten Clarissa er ute på en piknik når de blir vitne til at en luftballong får store problemer. Denne ulykken skal komme til å få uante følger for dem. Dette er drama; psykologisk og filosofisk. Det tok litt tid før jeg fikk denne filmen ut av tankene, det var en film som ga meg motstand.

7 kommentarer:

lothiane sa...

Oj, så artig med en feel-good-filmoversikt - og bare med filmer jeg ikke har sett!

Takk for tips, her var det flere jeg kunne tenke meg å se.

Hanne sa...

Tuuuusen takk for feelgood-anbefalinger! Jeg blir så lei av alt det dystre/destruktive som vises på film og fjernsyn, og elsker "snille" filmer. De kan forsåvidt godt være triste, men det må være noenskikkelser å tro på og ville vel.

knirk sa...

Kult - jeg trengte tips til feel-good filmer. Takk!

Flugo sa...

Så kjekt med gode filmanbefalinger! Jeg blir rett og slett blind når jeg er inne i ulike sjapper som selger filmer, og jeg er kanskje fordomsfull, men de kule, unge guttene som jobber på Platekomapniet og lignende steder, tror jeg rett og slett ikke har samme filmsmak som meg... Dette derimot ser veldig bra ut!

Jorid sa...

Alle: Værsågod - hyggelig å kunne være til litt nytte :-)Snurr film!

Flugo sa...

Filmer bestilt!

Jorid sa...

Flugo: Så bra :-)