29 juni 2009

Leseprosessen

Den siste tiden har jeg lest mange bøker på en gang. Det er ikke ideelt. For det første har jeg følelsen av at jeg aldri blir ferdig med en bok. For det andre blander jeg personer fra forskjellige romaner med hverandre, slik at en som hører til ett sted, begynner å blande seg inn i en handling han slett ikke har noe med. For det tredje er det ingen som får den fulle og hele oppmerksomhet - slik de hadde fortjent.

En bok som har lidd under denne lesevinglingen min, er Brudereisen av nederlandske Marieke van der Pol. Det var i utgangspunktet en bok jeg hadde gledet meg til å lese fordi jeg hadde hørt godord om den, og jeg bestemte meg nesten på forhånd at jeg kom til å like den.

Dette handler den om: “I etterkrigstidens Nederland lengter de tre unge kvinnene Ada, Marjorie og Esther etter å unnslippe fattigdommen og slitet og starte på ny et annet sted. De føres sammen på et KLM-fly på vei til New Zealand, som passasjerer i et spektakulært internasjonalt flykappløp. Flyet er fullt av unge, håpefulle bruder på vei til sine forloveder og et nytt liv. Om bord er også Frank de Rooy, en ung mann med en framtid like usikker som deres egen. Uten at de er klar over det, blir dette et møte som kommer til å flette historiene og skjebnene deres sammen på helt avgjørende vis.” (Sitat fra baksideteksten)

En litt “seig” begynnelse gjorde nok sitt til at den fikk en dårlig start hos meg. Jeg ble litt i tvil om jeg skulle lese videre. Når jeg likevel gjorde det, var det fordi boken har noen opplagte kvaliteter, og fortellingen hadde en sterk nok motor til å drive meg videre. Personene var også interessante nok til at jeg ville følge dem videre på deres vei.

Men så var det altså at det begynte å dabbe av igjen. Jeg begynte å bli lei av personene og mistet mer og mer interessen for selve historien. Det føltes som om den aldri skulle slutte, og personene føltes plutselig ganske så innpåslitne. Da jeg hadde knappe 70 sider igjen, la jeg boken vekk. Da var det tomt for drivstoff.

Likevel: Jeg tror det er en god bok når den kommer i de rette hender - og slipper å konkurrere med fem andre bøker om oppmerksomheten.

Fins det forresten en grense for hvor mange bøker man bør lese samtidig?

5 kommentarer:

CassandraMortmain sa...

For meg fungerer det med opp til tre-fire romaner, men jeg gir hver bok sitt eget leseområde. Dvs jeg har ei (lita) bok på badet for tannpussen, ei ved senga for kveldslesing, ei i stua for lesing i sofaen, og iblant ei i veska for lesing på reise. I tillegg kan jeg ha ei sakte-lesings bok som ligger der i flere måneder og bare blir lest i nå og da. Og ved siden av romaner/fiksjon, kan jeg ha et par-tre faktabøker på gang, men disse leser jeg ikke fast, men titter i innimellom når lysta tar meg.

Men det optimale for leseprosessen er nok enten ei bok som virkelig griper meg eller to bøker jeg kan bytte mellom etter lyst og interesse.

heklehatt sa...

Jeg leser også nesten alltid flere bøker samtidig. Det hørtes lurt ut som Cassandra sier, å gi hver bok sitt eget leseområde - det hadde jeg ikke tenkt på! Har ofte en saktelesingsbok og flere litt raskere, men ofte er det nok slik at jeg leser flere samtidig fordi den første halter litt... Det beste er bøker som griper all din oppmerksomhet - men synes det er blitt lenger og lenger mellom dem.

Flugo sa...

Vanskelig spørsmål! Jeg er egentlig seriemonogam når det gjelder bøker, men jeg har funnet ut at jeg må skille mellom bøker og manus. Så det er stort sett alltid en bok og ett manus på gang samtidig. Men mest optimalt for meg er det med en om gangen :-)

Ståle sa...

Jeg må vel være ærlig og si at jeg ikke fikk lyst til å lese denne boka. Ikke fordi den ikke nødvendigvis er god, men fordi jeg ikke helt klarer å finne interesse for det du beskriver av handling. Sånn er vi ulike - heldigvis for forfattere :-)
Jeg leser nesten alltid to bøker samtidig, men sjelden mer. Passer alltid på at bøkene er temmelig ulike. En tung og en lett, en reiseskildring og en roman, et "drama" og en krim... Da blander jeg ikke sammen, og så får jeg to ulike opplevelser samtidig. Men innimellom stopper den ene boka opp, mens den andre suser videre. Likevel sjelden jeg ikke fullfører begge.
Ellers vil jeg ønske deg en god sommer. Tar en bloggelesepause en stund framover. Må ta meg av mer sommerlige aktiviteter enn å stirre i en skjerm :-)

Jorid sa...

Cassandra: Det var jo en utrolig god idé å gi hver bok sitt eget leseområde - tusen takk for bra tips!
Er ellers enig i at det optimale er når man finner en bok som man ikke greier å la være å lese.

Heklehatt: Ja, jeg også falt veldig for leseområde-metoden til Cassandra.
Enig i at det kan kjennes lenge mellom hver gang man møter en bok som griper all oppmerksomheten - men desto hyggeligere når det skjer!

Flugo: Ja, en om gangen er kanskje det beste når alt kommer til alt :-)

Ståle: Nei, tror kanskje ikke dette er en bok for deg :-) Lurt å lese ulike bøker når man først skal lese flere bøker på en gang. Heretter kommer jeg nok til å tenke mer gjennom hvilke bøker som er mulig å "samlese".
God sommer til deg også!