30 august 2009

Femkronersfunnet

I løpet av sommerferien var jeg innom et bibliotek der det var boksalg. Der fant jeg en bok jeg lenge har ønsket meg: Paal-Helge Haugens Anne, en såkalt punktroman fra 1968. Til den nette sum av 5 kroner!

I denne boken forteller Paal-Helge Haugen den gripende historien om den tuberkulosesyke ungjenta Anne. Dette er en tekst som ikke kan unngå å gjøre inntrykk. I tillegg til sin egen tekst, benytter forfatteren seg av utdrag fra andre kilder, blant annet Bibelen, Landstads Salmebok og P.A. Jensens Læsebog for folkeskolen.

Romanen består av tette, korte tekster der forfatteren på en fascinerende måte får fram Annes skjebne, samtidig som det føles som om teksten går ut over seg selv.

Dette er språkkunst på høyt nivå. Man kan nesten ta hvert ord i munnen og kjenne at det er riktig. Det er imponerende hvor mye denne vesle boken rommer. Den kan leses om og om igjen takket være det vakre poetiske språket. Dette er en av de bøkene jeg er glad for endelig å ha i hylle og kunne ta ut og bare bla i når behovet for å nyte et stykke poesi melder seg.

Paal-Helge Haugen formidler også et stykke historie. Tuberkulosen rammet mange, og Annes skjebne er en av mange lignende. Samtidig er det et vakkert portrett av en ung jente, varsomt og ømt skildret. Det er sterkt og nært - og vondt og vakkert.

5 kommentarer:

knirk sa...

Hm....fint. Og så fem kroner da! Det er en god følelse.

Aina sa...

Der var du heldig!
Det er ikkje SÅ lenge sidan eg bestilte denne til fullpris frå forlaget.

Lille søster sa...

Ingenting er som et godt femkronersfull!

aapedersen sa...

Der var du jammen heldig!

Anita

Jorid sa...

Alle: Det er bare å slå fast at jeg er en heldiggris :-)