11 august 2009

Fine Selma

Jeg har godhet for Selma Lagerlöf. Jeg har på langt nær lest alle bøkene hennes, men de jeg har lest (bl.a. Gösta Berlings saga) gjør meg nysgjerrig på resten. Selma er dessuten en flott dame som også egner seg som bokstøtte. Jeg klarte ikke å motstå fristelsen da jeg fant denne i en butikk i Göteborg.












Selma Lagerlöfs svenske forlag, Bonnier, har gitt ut flere av Selma Lagerlöfs bøker i en morsom pocketserie. Omslagene er laget av noen som kaller seg Teresa & David. Jeg liker dem veldig godt, og i og med at bøkene bare koster litt over 30 kroner på Capris.no, er jeg fristet til å bestille alle...












Her hjemme har Oktober forlag gitt ut de tre selvbiografiske bøkene Mårbacka, Et barns memoarer og Dagbok for Selma Ottilia Lovisa Lagerlöf. Bøkene har fått et seriepreg gjennom blomstertemaet i de nydelige omslagene som er laget av Exil Design.

For den som er interessert i å lese om Selma Lagerlöfs vakre hjem Mårbacka, anbefales et besøk hos Karin på bloggen En verden full av bøker.

7 kommentarer:

Spectatia sa...

Å, så stilig hun var som bokstøtte! Jeg har Ibsen og Strindberg i siluett i mine hyller.

Stine Marie sa...

Så fine omslag! Tror jeg ville valgt de svenske :)

Jorid sa...

Spectatia: Ja, hun er veldig stilig! Men tenker det er ganske fint med Ibsen og Strindberg også :-)

Stine Marie: Veldig fine, de svenske omslagene - jeg får lyst til å samle på bøkene :-)

Karin sa...

Jeg kjøpte to av hennes romaner på svensk da jeg var på Mårbacka og jeg er enig i at det svenske designet er utrolig fint. Man blir så glad av å se på det. Veldig gjennomført. Jeg var ikke klar over at de er så billige på Capris... hm... da kan man jo som du skriver nesten like godt kjøpe alle...

Den bokstøtten var utrolig pen!

Katrine K sa...

Kjempestilige bokomslag, du burde kjøpe alle de billige og fine svenske pocketbøkene, løp og kjøp!

Jorid sa...

Karin: Ja, det er lett å la seg friste til å kjøpe både det ene og det andre :-)

Jorid sa...

Katrine: He-he, ja Capris er jo bare et tastetrykk unna...