19 august 2009

Noe for seg selv

Først leste jeg Forsvinne, som kom ut i år. Så tok jeg fatt på Klage, som kom i 2001. Deretter var det bare å slå fast at Inghill Johansen har greid å skape noe som ikke ligner på så mye annet.

Forsvinne er en samling prosatekster om ting og mennesker som blir borte - og om det som ikke vil forsvinne uansett hvor hardt en prøver å kvitte seg med det. Boken består av en samling tekster, der noen er på en side eller to, mens andre er litt lengre. Et par av dem er nesten for dikt å regne. Tekstene kan leses uavhengig av hverandre, men det fins også sammenhenger mellom dem.

Det er noe sårt og vemodig over mange av tekstene, noe som forsterkes av at det som i utgangspunktet er sterke følelsesmessige hendelser blir skildret i et ganske nøkternt språk. I andre tekster får det hverdagslige en ny og større dimensjon. Det er underfundig og forunderlig.

Innholdsmessig spenner det bredt. Fra historien om hva som skjer med en Lions-jakke etter at eieren er død og enken vil kvitte seg med den, og til en sår, men også litt humoristisk historie som har sitt utspring i en pårørendegruppe for eldre med demens.

Ord og setninger er stramt regissert, det er som om forfatteren har greid å fange tankene i flukten. Det er enkelt, men likevel komplekst.

Tekstene i Klage utspiller seg på og omkring en kirkegård. Boken består av korte tekster i form av brev, graverens tanker og prestens dagbok. Selv om temaet er det samme gjennom hele boken, oppleves tekstene som originale og gjennomførte. Boken er tankevekkende samtidig som den er humoristisk, og her er mye livsfilosofi. Formen og språket har en smittende glede og sprekhet over seg.

Fine og fiffig formulerte utsagn er med på å gjøre dette til en god leseopplevelse. Det er fint å lese noe som er så annerledes og samtidig så velskrevet og solid.

Begge bøkene har et hendig format som gjør at de er fine å ha med seg i vesken. Dette er dessuten tekster som tåler å bli lest flere ganger.

8 kommentarer:

Lille søster sa...

Hører bare fine ting om denne forfatteren. Har Klage hjemme, men den har blitt stående i hylla, dessverre.

Bai sa...

Nå blei eg nysgjerrig på Inghill Johansen. Takk for tips.

Mettemor sa...

Åh, dette hørtes bra ut! Jeg liker ord i streng regi.

Katrine K sa...

fint å lese det su skriver, jeg hadde tilfeldigvis akkurat rasket med meg "Forsvinne" fra biblioteket, nå fikk jeg enda mer lyst til å lese den..!

Stine Marie sa...

Forsvinne står på leselisten min, og denne omtalen lover bra :)

Jorid sa...

Lille søster: På tide å ta den ut av hylla :-)

Bai: Værsågod :-)

Mettemor: Da kan nok dette være noe for deg!

Katrine: For en morsom tilfeldighet, spent på hva du syns om den.

Stine Marie: Håper du vil like den :-)

Flagre sa...

Hei. Fint å se at andre blogger om den fine boken Forsvinne, og at du skriver så fint. Nå fikk jeg blod på tann til å skaffe meg Klage. Les gjerne min omtale på www.lesehagen.blogspot.com

Jorid sa...

Flagre: Fint å lese det du skrev om Forsvinne - virker som vi har hatt samme gode leseopplevelse :-)