05 august 2009

Roman fra Iran

Djeveljente er noe så sjelden som en norsk debutroman med handling fra Iran. Den er skrevet av Mina Bai, som selv har iransk bakgrunn.

Boken forteller historien om Ashraf, som vokser opp i et bedre strøk i Teheran. Hun har en snill, men litt fjern far, en strengt religiøs og bisk farmor som blander seg i alt og en ung og umoden stemor. Det er farmoren som gir henne tilnavnet Djeveljente fordi hun ifølge farmoren ikke oppfører seg sømmelig nok. Vi følger Ashraf gjennom barndom, ungdom og voksenliv i Teheran fra midten av 1940-tallet, gjennom revolusjonen og fram til i dag. Indirekte er det også en politisk roman.

Mina Bai forteller en god historie samtidig som hun gir leseren innblikk i Irans historie og kultur. Hun skyver til side forhenget og lar leseren få kikke inn i et miljø og en kultur som er så annerledes enn vår egen - på samme tid som hun viser oss mennesker med drømmer som ikke er så ulike våre egne.

Portrettet av den iranske kvinnen Mina Bai skildrer i Djeveljente gjør sterkt inntrykk på meg, med sin styrke og sin vilje til å leve på tross av alle hindre som møter henne. Romanen er både engasjerende og levende og godt fortalt. Det merkes også på språket at forfatteren har en annen bakgrunn enn den norske. Språket hennes har en egen form for poesi i seg, noe som blant annet kommer til uttrykk i de språklige bildene. Dette tilfører romanen ”det lille ekstra” som gjør at den føles ekstra lesverdig.

5 kommentarer:

Karin sa...

Hei! Denne romanen ble jeg veldig nysgjerrig på nå. Takk for godt tips. Når jeg tenker meg om har egentlig ikke lest så mange romaner som har handling i Iran, bortsett fra Å lese Lolita i Teheran. Det er alltid fint å utvide horisonten litt - og samtidig få en god leseopplevelse.

knirk sa...

Denne sto jeg faktisk og leste på i en bokhandel i går. Det frister å lese den. Og mer nå da jeg leste omtalen din.

Jorid sa...

Karin: Så hyggelig. Veldig fint når man kan forene det nyttige og det behagelig gjennom en god bok :-) På nettstedet www.iran.no/book.html finnes det forresten en fin oversikt over iranske bøker som er oversatt til norsk.

Knirk: Jeg tror dette er en bok du kan komme til å like :-)

Karin sa...

Oj, det var et fint nettsted. Fant mye der som jeg kunne tenkt meg å lese. Takk. Djeveljente ligger nå forresten i bokhylla mi og venter på å bli lest...

Jorid sa...

Karin: Så bra! Gleder meg til å høre hva du syns om boken :-)