15 august 2009

Spøkeri og spenning

Carol Goodmans The Lake of Dead Languages er med sine elementer fra krim og gotiske fortellinger en perfekt bok for late dager. Dette var en historie jeg bare forsvant inn i. Deilig, deilig!

For tjue år siden forlot Jane Hudson den avsidesliggende Heart Lake School for Girls etter en grusom tragedie der tre unge mennesker begikk selvmord under mystiske omstendigheter. Nå er Jane tilbake på skolen som latinlærer, og når hendelsene som skjedde for 20 år siden nå ser ut til å gjenta seg, sprer uhyggen seg på nytt over den gamle internatskolen. Alle som har gått på denne skolen kjenner også til sagnet om de tre jentene som druknet og ble forvandlet til klipper i den farlige innsjøen.

Det sier seg nesten selv at dette er perfekte omgivelser for en skummel fortelling. Carol Goodman gir oss flere parallelle historier fra fortid og nåtid som veves sammen. Hele tiden med denne underliggende stemningen av uhygge knyttet til innsjøen og de gamle sagnene.

Jeg fikk assosiasjoner til Donna Tartts Den hemmelige historien, men romanen står likevel helt på egne ben.

The Lake of Dead Languages er en romantisk-nostalgisk skrekkfortelling. Det er driv i historien, og på et eller annet plan er det spenning gjennom hele fortellingen. Det spesielle miljøet på pikeskolen pirrer også nysgjerrigheten, og at forfatteren bruker latin og latinsk litteratur som et viktig element, fungerer veldig bra. Til tross for at handlingene er lagt til nær fortid og samtid, føler jeg nesten at dette er en historie fra “gamle dager”. Forfatteren greier også på en utmerket måte å samle trådene til slutt

Jeg syns denne romanen var både underholdende, velskrevet og velregissert. Den gir rett nok ikke varige mén, men det var en altoppslukende leseopplevelse der og da.

Hennes nyeste roman, The Night Villa, er allerede innkjøpt.

Takk til Cassandra, som gjorde meg oppmerksom på forfatteren.

4 kommentarer:

CassandraMortmain sa...

Glad du likte den. :)
Jeg har også "Night Villa" liggende på vente. Jeg sparer den til det blir mer høstfølelse ute. Det er så godt å sitte inne i sofaen med en kopp te og en fortelling som man kan synke inn i mens høstmørket trykker mot glassruten.

Jorid sa...

Cassandra: Nå kjenner jeg at jeg allerede gleder meg til høsten :-)

Lille søster sa...

Akkurat noe for meg!

Jorid sa...

Lille søster: Herlig :-)