09 august 2009

Stille, men ikke stillestående

Anita Arildsdatter Pedersens Snør det utenfor vinduet ditt også? er en språkdrevet tekst mer enn en handlingsmettet fortelling. Det er en intensitet i språket som gjør at jeg ikke slutter å lese før boken er ferdig. Forfatteren har et grep om meg som til tider nesten føles fysisk.

Det handler om en ung kvinnelig student som forelsker seg i og innleder et forhold til en mye eldre mann som underviser i statsvitenskap på det samme universitetet som hun studerer kunsthistorie (ja, hvor mye hun egentlig studerer, kan vel diskuteres…) Mannen, Daniel, er separert og har to barn fra før.

Jeg-fortelleren er, forstår leseren etter hvert, svært ensom. Hun er utålmodig og maser om at hun vil flytte inn hos Daniel. Han på sin side er ennå ikke klar for noe nytt, fast forhold. Han er fornøyd med det mer uforpliktende forholdet til jeg-fortelleren, og blir etter hvert mer og mer frustrert over den unge kvinnen som tar mentalt kvelertak på ham.

Etter hvert blir nemlig jeg-fortelleren mer og mer intens, og det er noe sykelig over oppførselen hennes - noe som blir særlig tydelig mot slutten av boka. Denne vesle boka på 120 små sider ender nemlig som en psykologisk thriller, men uten store ord og fakter.

Jeg er imponert både over forfatterens tiltro til språket som spenningsskaper og hennes evne til å utnytte språkets muligheter når det gjelder å skape ulike stemninger og å skildre jeg-personens psyke. Det hele er sikkert og sobert utført, og stilen oppleves som elegant samtidig som underteksten får fram en uhyggefølelse i leseren. Det er en nytelse å lese en tekst som er så renskåret og fri for “skurr” (selv om jeg skulle ønske korrekturleseren hadde rettet “armene” til “ermene” på side 38...)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Takk skal du ha.

Anita

Irene Larsen sa...

Flott anmeldelse på ei god bok!

Jorid sa...

Anita: Værsågod!

Irene: Tusen takk :-)

Elisabeth sa...

Dette gjorde meg nysgjerrig

knirk sa...

Spennende. Jeg har lest om denne og har lyst til å lese den.

Jorid sa...

Elisabeth: Så bra!

Knirk: Les den og se hva du syns :-)