11 oktober 2009

Til Kongens by

Min Bergens-besettelse fører meg til København. Her ble min bergenske tipp-tipp-oldemors mor født i 1760. Karen og familien hennes bodde ikke langt fra Kongens Nytorv, og kirken de sognet til var St. Nikolaj. Den ble sterkt skadet under den store bybrannen i 1795.

Karens far var skipper, akkurat som bergenseren hun kom til å gifte seg med. For min københavnske tipp-tipp-tipp-oldemor gjorde bergenser av seg - i en tid der det var tette forbindelser mellom de to byene.

Nå skal jeg vandre i Karens gater mange år etterpå. Kanskje kommer jeg til å fornemme en atmosfære fra en forgangen tid, kanskje vil jeg i små glimt greie å forestille meg hvordan byen så ut den gang. Og kanskje, hvis jeg lukker øynene, greier jeg å få øye på Karen der hun haster ned mot havnen.

I fire dager skal jeg bruke tiden som jeg vil: Vandre gatelangs, gå på museum, bla i bøker som forteller byens historie, sitte på kafé og skrible litt i en ny notatbok.

5 kommentarer:

Anita sa...

Dette hørtes fint ut! Jeg er glad i historie og slektsforskning men har ikke kommet så langt at jeg har gått i fotsporene til noen av mine fjerne forfedre :)

knirk sa...

Så utrolig fint. Det må være morsomt å kunne følge slekta så langt tilbake. Fint og spennende.

Jorid sa...

Anita og Knirk: Ja, det er både fint og spennende. Historien blir mer levende på denne måten - og jeg får lyst til å finne ut mer :-)

vaarloek sa...

jeg har så lyst å dra tilbake til Køben

Jorid sa...

Vårløk: Jeg også :-)