01 november 2009

Ny Niffenegger skuffer

Audrey Niffenegger er tilbake med en ny roman etter bestselgeren The Time Traveler’s Wife. En roman jeg prøvde meg på, men som jeg ga opp. Folk som reiser i tid er rett og slett ikke min “greie”, tror jeg.

Når jeg likevel fant det for godt å lese Her Fearful Symmetry, var grunnen enkel. Handlingen foregår på og rundt Highgate Cemetery i London. Jeg har aldri besøkt denne kirkegården (neste gang jeg reiser til London vil jeg dit…), men generelt syns jeg kirkegårder er spennende steder, og jo eldre, jo bedre.

Likevel: Dette ble ikke noen stor leseopplevelse. Her Fearful Symmetry er en av disse bøkene som ikke er dårlig nok til å legge fra seg. Dermed blir man sittende der og lese, stadig under tvil. Denne romanen er ikke så “alternativ” som The Time Traveler’s Wife, men forutsetter at du er villig til å tro på spøkelser (og her er det vel allerede mange som faller av…).

Selv hadde jeg forventet meg mer av en gotisk roman, men veldig spennende ble denne romanen aldri. Når jeg likevel leste den ferdig, var det fordi den også inneholder noen fine skildringer, av steder og personer. Men hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde jeg nok kanskje sluttet før jeg kom til side 390.

Noen som har noen bedre kirkegårdsskildringer å anbefale?

4 kommentarer:

Marianne sa...

Jeg likte både denne og The time travelers wife veldig godt! Men jeg greier å godta de tingene som ikke er så sannsynlig da, og koser meg med å tenke i de nye rammene og hva de gir muligheter til. I tillegg hadde jeg en helt annen innfallsvinkel når det gjelder Her fearful symmetry. Det hadde ikke falt meg inn at det verken er en kirkegårdsroman eller en gotisk roman før nå. Vil nok tro at den fungerer litt dårlig som det, men kanskje bedre som en roman om identitet og løsrivelse? Det var interessant å høre dine betraktninger om boka selv om du ikke likte den like godt som jeg gjorde. :)

SB sa...

Jeg falt heller ikke for 'Time Traveler...' selv om jeg leste den ferdig. Og etter denne omtalen, tror jeg at jeg sier meg ferdig med Niffenegger.

Spectatia sa...

Helt enig med foregående taler. Har dessverre ikke så mange bedre kirkegårdsskildringer å anbefale- det skulle være Tracy Chevaliers Falling Angels da - men jeg skal fortsette å tenke på saken...

Jorid sa...

Marianne: Jeg tror du har helt rett i at lesningen er veldig avhengig av hvilken innfallsvinkel man har. Man leser ut fra de forventningene man har på forhånd - og da kan det jo fort gå galt...
Det var fint å lese om din lesning av romanen :-)

SB: Ja, det spørs om du ikke bare skal lese noe annet i stedet :-)

Spectatia: Falling Angels har stått en stund i bokhyllen, har "spart" på den til en mørk høstkveld - så nå er vel tiden kanskje snart inne :-)