15 november 2009

Små lesegleder fra København

Jeg klarer sjelden (les: aldri) å besøke en by uten å gå innom opptil flere bokhandler. Så også da jeg var i København tidligere i høst. I en stor bokhandel som bare solgte bøker til reduserte priser, fant jeg en serie diktbøker fra forlaget Bebop.

Dette er et forlag som først og fremst gir ut gjendiktninger av utenlandske diktere, men også gjenutgivelse av sentrale danske diktsamlinger. Jeg likte formatet (16 x 12 cm) og innbindingen, og da jeg kunne velge tre bøker for 100 kroner, falt valget på:

Wassily Kandinsky: Klange og andre digte
Per Højholt: Skrift paa vind og vand
Karen Stougård Hansen: Broen

Her kommer en smakebit fra Karen Stougård Hansens (1929-98) eneste diktsamling:

Bølge

Bygmarken stiger i bølger mod månen
trods nattens varsomme vind
der ta’r mig om hjertet.
Svimmel aner jeg inderst inde
en nat der skal komme
hvor bygmarken slår i sin vælde
ind over mit løste ansigt.
Da skal jeg helt enfoldigt tro
jeg aldrig så den før
og med dit hoved imod mit bryst
så varsomt ånde
at vinterens hjerte åbnes.


Siden kom jeg forbi et antikvariat med en tilbudskurv ute på gaten. Her plukket jeg med meg tre små, gamle bøker med eventyr av H.C. Andersen, til den nette sum av 20 kroner stykket. Bøkene er del av en serie på til sammen 15 bind med eventyr av den danske dikteren.

Og hva er vel bedre på en hustrig høstettermiddag i Kongens by enn å trekke inn i en koselig kafé, bestille et glass rødvin og lese et vakkert eventyr?

2 kommentarer:

Eirin sa...

De eventyrbøkene der var jo et sant varp! Nydelig - og så bare til 20,- kr. Hørtes veldig hyggelig ut med rødvin og eventyr i Kjøbenhavn!

Jorid sa...

Eirin: Ja, det var et lite røverkjøp, og jeg kommer nok til å lete etter flere neste gang jeg reiser dit :-)