20 desember 2009

Kvinner i kofferten

Jeg legger ut på en ukes juleferie, men selvsagt ikke uten lektyre.

Denne gangen tar jeg med meg kun kvinnelige forfattere, fire i tallet. Øverst i den vesle bunken ligger finlandssvenske Monika Fagerholms Glitterscenen, en frittstående fortsettelse av den fantastiske Den amerikanske jenta (som jeg har blogget om her). Glitterscenen er for øvrig nominert til Nordisk råds litteraturpris. Den amerikanske jenta var en leseopplevelse av de sjeldne, og jeg har spart Glitterscenen i påvente av en ny mulighet til å fordype meg i det fagerholmske univers.


Helen Dunmore har et stort og variert forfatterskap, men hennes eneste bok på norsk er En hage om vinteren.

I House of Orphans er handlingen lagt til Finland, og vi møter barnehjemsbarnet Eeva som forsøker å finne både sin egen identitet og friheten.

Jeg liker godt romaner med et historisk bakteppe, og ettersom Helen Dunmore er en stilsikker og troverdig forteller, tror jeg dette kan bli riktig så interessant.


Mirjam Kristensen er en av mine norske favoritter, og jeg var veldig begeistret for hennes forrige roman, En ettermiddag om høsten (som jeg har blogget om her).

I høstens roman, Et rikt liv, handler det om Isak og Dahlia. De er naboer, men har ingenting med hverandre å gjøre. Så blir en ung kvinne påkjørt i gata der de bor, og sjåføren stikker av. De har begge sett noe, men hva er det de har sett? Slik lyder baksideteksten, og i løpet av lesningen finner jeg vel kanskje svaret.

Jeg er fascinert av Mirjam Kristensens kresne språk og hennes litt hemmelighetsfulle måte å fortelle på.


Siste kvinne ut blir den unge svenske debutanten Hanna Hellquist, som har skrevet Karlstad Zoologiska.

Ifølge intervjuer jeg har lest og sett (på Skavlan) er dette en selvbiografisk roman, der Hanna Hellquist tar utgangspunkt i sin egen barndom med en far som var ekstremt opptatt av dyr; ikke bare hunder og katter, men også ormer, geiter, skilpadder og rever…

Jeg forventer meg en lettlest og humoristisk bok, noe som kan passe bra for en lat juledag.

Samtidig benytter jeg anledningen til å ønske dere alle en riktig god jul!

3 kommentarer:

knirk sa...

Gleder meg til å høre om leseropplevelsene dine. God tur og god jul!

Lille søster sa...

God jul, Jorid! Håper du liker boka til Mirjam Kristensen!

Mettemor sa...

Spennende bøker i kofferten. Kos deg med dem. God jul!