25 januar 2010

Dilla på dyr

Jeg leser gjerne svensk og plukker alltid med meg en del bøker når jeg er i nabolandet - og kjøper på nettbokhandelen capris.no (der er svenske pocketbøker uforsvarlig billige…)

Et av mine nye svenske bekjentskaper er Hanna Hellquist. Hun fikk mye oppmerksomhet i hjemlandet for sin debutbok Karlstad Zoologiska. Det foresvever meg at all oppmerksomheten hun ble til del kan ha sammenheng med at hun fra før var en kjent journalist og spaltist i Dagens Nyheter.

I Karlstad Zoologiska forteller Hanna Hellquist om forholdet til sin pappa, men mest av alt om pappas mange dyr. Og her snakker vi ikke bare om trivielle kjæledyr som hund og katt, men om også om blant annet slanger, rotter, geiter, rev, skilpadder og diverse fuglearter.

Foreldrene ble skilt, men Hanna tilbrakte helgene i “dyrehagen” hos faren. Ikke de tryggeste forholdene å vokse opp under (ifølge henne selv), men tilgjengjeld spennende nok. Faren ble etter hvert alkoholiker, noe Hanna også berører i denne boken.

I og med at det er snakk om korte tekster og ikke en sammenhengende fortelling, oppleves boken etter hvert som litt repeterende. Visst er det underholdende og eksotisk, men på et tidspunkt blir det nok dyreprat. Innimellom får vi glimt av sårbarhet og alvor, og da er også tekstene på sitt sterkeste. Men mest av alt er dette blott til lyst, og aller mest appellerer nok denne boken til de som er spesielt interessert i dyr. Men Hanna Hellquist skriver godt, det skal hun ha.

2 kommentarer:

Spectatia sa...

Vet ikke om du leser denne bloggen, men jeg oppdaget att Martin Ackerfors også nettopphar lest denne boken. Det virker som dere er skjønt enige.

Jorid sa...

Spectatia: Kjente ikke til den bloggen, så takk for at du tipset om den - morsomt å lese hva andre syns om samme bok.