22 januar 2010

Takk og pris!

Jeg er den heldige vinner av prisen «Kreativ blogger», tildelt av Knirk. Jeg takker og bukker og neier! Egentlig skal man sende hederen videre til sju andre bloggere. Jeg har imidlertid merket meg at flere av de bloggerne jeg setter pris på allerede har fått prisen, noen opptil flere ganger. Dermed tar jeg meg den frihet å sende heder og ære og takksigelser videre til alle de bloggerne jeg følger med på - ingen nevnt, ingen glemt!

Så gjenstår det vanskeligste: å fortelle sju fakta om seg selv. Jeg velger en litt uhøytidelig variant, i og med at jeg er ganske kjedelig av meg:

Jeg er i slekt med selveste Henrik Ibsen. Det er riktig nok langt ute (han var min oldemors halv-tremenning), men jeg syns likevel det er litt morsomt å tenke på. Og jeg er veldig stolt av mine dråper med dansk bergensblod, for det er dem jeg har å takke for dette.

Jeg er veldig glad i katter, men i og med at jeg bor i tredje etasje i en bygård midt i Oslo, er det ikke så lurt å skaffe seg en ordentlig en. Nå innser jeg at jeg mer eller mindre ubevisst er i ferd med å bli en samler av miniatyrkatter – kjøpt på reiser i utlandet. Jeg har dem både i stein, keramikk og glass – og til og med en som er strikket...

Jeg er en av de få som ikke har lest Knausgårds Min kamp – og som heller ikke har umiddelbare planer om å gjøre det. (Å, så lei jeg er av den debatten nå.)

Jeg er veldig opptatt av det gamle Øst-Europa og skulle ønske jeg kunne snakke latvisk. Der andre drømmer om Hawaii og Barcelona, drømmer jeg om Bucuresti og Tirana.

Jeg har aldri kjørt bil, og er overbevist om at opptil flere menneskeliv er spart takket være at jeg ikke har funnet på å ta lappen.

Jeg har alltid irritert meg over at jeg har et sjeldent navn (det er bare 1015 av oss). Derfor har jeg en liten kampanje på gang der jeg forsøker å få forfattere til å bruke navnet sånn at det kan bli litt mer kjent. Foreløpig innehar jeg rollen som politimester i en krimserie og sykepleier i en underholdningsserie.

Jeg debuterte med dikt i Det Nye, men etter ca. 30 år har jeg ennå ikke klart å komme med noen oppfølger.

5 kommentarer:

Beatelill sa...

Kjempegode faktainnlegg om deg :) Morsomt! Kjente meg også igjen i et par ting, bl.a det med å debutere i Det Nye med dikt. Jeg har også kattedilla, og har hittil ikke lest Min Kamp. Ønsker deg god helg!

Jorid sa...

Beatelill: God helg til deg også :-)

Geir Isaxen sa...

"Han var min oldemors halv-tremenning". Morsomt, det.

heklehatt sa...

dette var jo ikke kjedelige fakta, ergo er du ikke kjedelig av deg - hvordan kan man være det når man har et såpass sjeldent navn..??

Jorid sa...

Geir: Ja, det gjelder å trekke veksler der man kan :-)

Heklehatt: Nja, jeg vet ikke om det å ha et sjeldent navn i seg selv kvalifiserer til ikke å være kjedelig - men bra for meg hvis det er sånn ;-)