05 februar 2010

Spenning hele veien

Jeg krever ikke mer av en kriminalroman enn at den skal holde meg våken når jeg fortvilet forsøker å legge meg til å sove. Den testen består Jørgen Jægers Karma. Her er det full fart gjennom alle de 500 sidene. Det er mange tråder som skal nøstes opp til slutt, men forfatteren greier å holde hodet kaldt og historien varm hele veien.

Samtidig er flere av personene så “menneskelige” at leseren har lett for å knytte seg til dem. Karma er en handlingsmettet roman med et høyt tempo, men den gir samtidig leseren muligheten til å trekke pusten og gruble over hvordan det skal gå med for eksempel lensmannens søster som er tørrlagt alkoholiker, og som brått står overfor store og uventede utfordringer.

Dette er den femte boken i serien om Ole Vik. Vanligvis holder den godslige lensmannen til i idylliske Fjellberghavn, men i denne boken må han trå til i en sak i Bergen.

Utgangspunktet for romanen er at en mann forsøker å ta livet av seg på Korsneset i Bergen. En turgåer griper inn, men når politiet kommer er mannen død og turgåeren sporløst forsvunnet. Og siden baller det på seg, og den ene dramatiske hendelsen avløser den andre. Mer om boken og forfatteren kan leses på Jørgen Jægers nettsted.

2 kommentarer:

Mettemor sa...

Så fin leseugle-design du har fått på bloggen din! I like!

Jorid sa...

Mettemor: Ja, jeg trengte litt farger nå mens jeg venter på våren :-) Så får vi se hvor lang tid det går før jeg blir lei av den og bytter den ut...