27 februar 2010

Svenske med sjarm

Johan Klings debutroman Människor helt utan betydelse er en roman på 165 små sider. Tilsynelatende en uskyldig liten sak, men den skulle vise seg å ta meg med storm (selv om akkurat det bildet passer veldig dårlig i og med at handlingen foregår en stille sommerkveld i Stockholm).

Stilen er slentrende og samtidig “stream-of-consciousness light”. Fortelleren, Magnus, er en slags moderne, men dog langt mindre nevrotisk utgave av Hamsuns Sult-helt.

Handlingen foregår i løpet av en sommerdag i 1998 i den svenske hovedstaden, og det er Magnus som er fortelleren. Han er usikker på om kjæresten vil ha ham lenger, og han mislykkes i sine forsøk på å finne seg noe å gjøre i mediebransjen. Hans nevrotiske tendenser er tydelige, og de er samtidig av en sånn art at mange vil kunne kjenne seg igjen. Han er - i egne øyne - den ukule blant de kule.

Med sin blanding av humor og melankoli erobrer Johan Kling mitt leserhjerte. Han greier å forvandle det hverdagslige til litteratur. Dertil er dette en fin liten stockholmsskildring.

Johan Kling lager også film, og det bærer boken preg av. Selv om det ikke skjer all verden i denne teksten, har den en sterk motor og den oppleves som rask til tross for at den er langsom. Dialogene er dessuten virkelighetstro og bidrar på en utmerket måte til å karakterisere personene. Det er også en veldig visuell tekst. De små øyeblikksskildringene fra Stockholm som flettes inn i teksten er nærmest som små dikt å regne.

Dette var en stor liten roman som gjorde meg varm om hjertet. Den satte meg i en helt spesiell stemning, og jeg følte nesten at jeg var i Stockholm mens jeg leste. Når Magnus myser mot den sterke solen, måtte jeg også myse der jeg satt i den vintermørke oslokvelden.

Pocketutgaven fås for den nette sum av 36 kroner hos nettbokhandelen Capris.

Ingen kommentarer: