05 mars 2010

Impulskjøp

I et innlegg på bloggen sin spurte Beatelill om hvordan vi velger ut bøker. Jeg får tips om bøker gjennom mange ulike kanaler: anbefalinger fra andre (enten “live” eller på nettet), ved å gå i bokhandelen, lese aviser og magasiner, informasjon fra forlag, se noen lese en bok mens de venter på bussen eller flyet, på biblioteket. Kort sagt: Nesten overalt.

Ett av de stedene hvor jeg ofte slenger innom, er en Fretex-butikk i nabolaget. I kjelleren der har de nemlig en ganske stor og fin bokavdeling hvor jeg finner mange godbiter (det er også her jeg pleier å levere fra meg bøker jeg ikke sparer på). I går stakk jeg innom igjen - og kom ut med ni bøker til den nette sum av 360 kroner totalt. Med andre ord så billig at man har råd til å bomme på en bok eller to.

I går var jeg ekstra heldig, for det var tydeligvis noen som hadde levert fra seg nesten hele samlingen sin med Vita-bøker fra Gyldendal. Vita var en serie for oversatt litteratur fra fjern og nær.

Jeg plukket med meg følgende titler:

D.M. Thomas: Det hvite hotellet
Peer Hultberg: Preludier (en roman om Chopin)
Beppe Fenoglio: Vanlagnad
Salvatore Satta: Dommens dag
Djuna Barnes: Nattskog
Elena Ferrante: Hjemreise

I tillegg fant jeg tre (tilsynelatende uleste) pocketbøker av Murakami. Selv om jeg hadde alle fra før, klarte jeg ikke å la være å kjøpe dem. De kostet jo bare 20 kroner stykket…

2 kommentarer:

kasiopeiiasbok sa...

Jeg tror kanskje vi tenker på samme Fretex, om du holder til i Oslo vel og merke.. Der synes jeg de i alle fall har godt utvalg, de få gangene jeg har vært der - samt det er jo flott og kjøpe brukte men fine, billige bøker!

Jorid sa...

Min Fretex ligger på St. Hanshaugen - kanskje det er den samme? Helt enig, brukte, fine og billige bøker er en sikker vinner :-)