14 mars 2010

Krim om fuglenes opprinnelse

Danske Sissel-Jo Gazan er ikke først og fremst krimforfatter. Dinosaurens fjær er hennes debut innen sjangeren. Denne kriminalromanen skiller seg da også ut fra den typiske krimromanen, ved å være en “vitenskapskrim”.

I denne romanen møter vi Anna, som holder på med en avhandling i biologi om debatten om fuglenes opprinnelse. En dag blir veilederen hennes funnet myrdet. Alt tyder på at det er en hevnaksjon, og spørsmålet er om Anna kan mistenkes for ugjerningen i og med at hun er blant dem som har et anstrengt forhold til denne mannen.

Til å hjelpe oss å løse gåten har vi politimannen Søren. Han får hjelp av Anna til å gjennomskue den naturvitenskapelige verden, et miljø styrt av makt og prestisje. Disputten i fagmiljøet står om fuglenes opprinnelse: Stammer de fra dinosaurene eller ikke? Dette er vitenskapelig sprengstoff, skal det vise seg.

For en som ikke alltid var mentalt til stede i naturfagtimene, må det nødvendigvis bli en del som går en hus forbi. På den annen siden liker jeg det, fordi jeg ved å lese denne boken føler jeg at jeg likevel er “med”. Jeg får innblikk i et felt jeg ikke kjenner fra før, og forfatteren får meg aldri til å føle meg dum selv om jeg mangler kunnskap om feltet.

Kunnskapsformidlingen går heller ikke ut over krimplottet. Forfatteren håndterer i det store og hele dette godt, selv om det til tider blir i overkant mye å holde styr på. Hun kunne gjerne ha begrenset seg litt. Romanen blir markedsført som vitenskapelig krim, kjærlighetshistorie og psykologisk drama. Kanskje er det å gape over for mye. Men likevel: Sissel-Jo Gazan kommer godt fra sin krimdebut. Forfatteren er for øvrig selv biolog og skulle dermed ha god greie på det hun skriver om.

En annen av Sissel-Jo Gazans bøker er oversatt til norsk: Viktig å vite om Ludmilla. Jeg likte den veldig godt, og det var grunnen til at jeg valgte å gå løs på den 500 sider lange Dinosaurens fjær - som for øvrig er oversatt til norsk av John Erik Frydenlund.

Ingen kommentarer: