04 mars 2010

Mesteren og leseren

Å lese en bok av den japanske forfatteren Haruki Murakami er å tre inn i et eget, fantastisk (også bokstavelig talt) univers.

Murakami er dessuten en melankoliens mester. Dette er ikke bøker der man kan forvente seg en happy end. I stedet graver Murakami seg innover i menneskesinnet, leter i kriker og kroker og kommer alltid opp med en historie som på et eller annet vis vikler seg inn i mine egne tanker og fantasier og lager et salig sammensurium. Det er nesten så jeg ikke kan tenke meg et liv uten Murakami.

I Elskede Sputnik er det barneskolelæreren K som er fortelleren. Han er forelsket i Sumire (som skriver og skriver og gjerne vil bli forfatter), men hun vil bare være venn. Sumire kan finne på å ringe til K midt på natten for å diskutere de store spørsmålene i livet. En dag forelsker Sumire seg i en 17 år eldre kvinne, Miu, som tar henne med seg på ferie til en gresk øy. Og her er det at Sumire en dag bare forsvinner, “i løse lufta”, som det heter i romanen.

Elskede Sputnik er ikke Murakamis største litterære bragd. Denne romanen er ikke på høyde med Trekkoppfuglen eller Kafka på stranden, men den er likevel mer enn bra nok. Jeg tror faktisk ikke Murakami er i stand til å skrive en dårlig bok.

Takk til Magne Tørring som har oversatt romanen (som kom ut i Japan allerede i 1999) så fint til norsk. Og på forhånd takk til Ika Kaminka som sitter og oversetter Murakamis nye storverk, 1Q84. Den boken kommer sannsynligvis på norsk neste høst.

Knirk har for øvrig blogget om Elskede Sputnik her.

4 kommentarer:

knirk sa...

Dette var en liten hyllest til Murakami og jeg tenker at jamen meg er det sant. Blir spennende med ny bok da. Vi er klare vi.

Beatelill sa...

Ja, det var et flott innlegg :) Har ikke lest noe av Murakami før, men nå fikk jeg lyst til det. Hvilken av bøkene synes du er best? Hvilken bok vil du anbefale meg å starte med?

Jorid sa...

Knirk: Visst er vi klare :-)

Beatelill: Jeg holder nok "tjukkasene" Trekkoppfuglen og Kafka på stranden høyest, men er også veldig begeistret for den vesle romanen Vest for solen, syd for grensen - og tror jeg vil anbefale den som begynnerbok :-)

Beatelill sa...

Takk for anbefalingen :) Skal sjekke ut den siste boka og se om det frister å lese den. Ønsker deg en riktig god helg!