10 mars 2010

På kjøpet

Jeg kjøper ganske ofte bøker kun basert på omslag og baksidetekst. Det er ikke alltid det klaffer. Det var for eksempel tilfelle med Mark Sloukas The Visible World, memoarene til en gutt som vokste opp i New York med foreldre fra Tsjekkoslovakia. Etter 45 sider innså jeg at dette ikke var noen bok for meg, jeg ble rett og slett ikke grepet av historien.

Som et lite plaster på såret var det et utdrag fra et dikt av W.H. Auden (1907-1973) gjengitt foran i boken:

The glacier knocks in the cupboard,
The desert sighs in the bed,
And the crack in the tea-cup opens,
A lane to the land of the dead.


Jeg syns de to siste linjene var så nydelige at jeg falt helt i staver. Nå har jeg revet ut siden og puttet den inn i boken der jeg skriver ned fine dikt jeg finner.

Diktet heter As I Walked Out One Evening, og kan leses i sin helhet her.

Aldri så galt at det ikke er godt for noe, med andre ord.

4 kommentarer:

Spectatia sa...

Nå fikk du meg til å ta fram W.H. Audens Collected Shorter Poems 1927-1957 (som jeg kjøpte fordi jeg falt så for "Stop All The Clocks..." da jeg så Fire bryllup og en begravelse en gang i tiden, men ikke har lest noe særlig i) og lese hele diktet. Det var nydelig! Takk for inspirasjonen!

Spectatia sa...

Forresten, bloggheadingen din var også helt nydelig!

Oda sa...

Det var et fint dikt ja! Tror jaggu jeg skal skrive det ned jeg også.

Har merket at jeg ofte finner fine sitater eller utdrag fra dikt i en del bøker som ikke er så kjempegode. Kanskje forfatterne putter det inn for å kompensere for den litt labre teksten - eller kaste litt ekstra glans over... eller jeg kanskje bare legger ekstra godt merke til det når boka er litt dårlig, fordi det blir sånn kontrast til resten av teksten i boka. ikke vet jeg...

Jorid sa...

Spectatia: Så bra! Og Stop All The Clocks er også et flott dikt.
Ja, jeg ble litt inspirert av alle disse gratis headingene man kan få tak i nå for tiden :-)

Oda: Ja, sånne sitater er nesten en studie verdt i seg selv. Hyggelig at du også likte diktet :-)