22 mars 2010

Skrått blikk på Beirut

En humoristisk film som samtidig er menigsfylt og tilfører noe nytt? Det er "Karamell", det!

Denne arabiske filmen fra 2007 handler om fire kvinner som driver en skjønnhetssalong i Beirut. Sammen møter de hverdagens store og små mysterium og problemer - utroskap, ulykkelig kjærlighet og forbudt lidenskap.

Det er befriende å se en morsom film fra en del av verden vi ofte bare forbinder med krig og konflikter. Her møter vi moderne kvinner som det er lett å kjenne seg igjen i, til tross for at handlingen foregår i et miljø som for mange av oss er fremmed.

Et godt alternativ til amerikansk og eurpeisk feel-good-film.

Dagen etter at jeg hadde sett filmen, leste jeg et intervju i den svenske avisen Dagens Nyheter med bloggeren og kunstneren Zena el-Khalil (f. 1976), som nylig har fått sin bok Beirut, I love You oversatt til svensk.

Zena el-Khalil ble først kjent gjennom bloggen beirutupdate.com, som ikke lenger er aktiv.

Beirut, I love You er hennes personlige historie om å leve, ikke bare overleve, i en by som har vært preget av krig. Zena el-Khalil er oppvokst i England og Nigeria, men har bodd i Beirut siden 1994. Kanskje en bok å sette på ønskelisten.

2 kommentarer:

knirk sa...

Den filmen vil jeg se! Midt i blinken for min filmsmak tenker jeg. Får jeg kjøpt den i vanlige butikker?

Jorid sa...

Knirk: Ja, jeg tror dette kan være en film for deg :-) Jeg kjøpte den for en billig penge på Platekompaniet for ikke så veldig lenge siden. Håper du får tak i den!