16 mars 2010

Veldreid underholdning

Jeg er alltid på jakt etter gode, velskrevne underholdnings-romaner. Bøker jeg kan slappe av med og som får meg til å glemme tid og sted. En sjanger ikke alle synes er “fin” nok, men som jeg tillater meg å nyte hemningsløst fra tid til annen.

En forfatter som ser ut til å tilfredsstille kravene mine, er svenske Maria Ernestam.

Jeg har tidligere lest Busters öron, som jeg ble veldig fascinert av fordi forfatteren skriver fram en spennende historie, samtidig som hun får fram understrømmene i menneskesinnet. Det som ser ut som en idyll til å begynne med, framstår til slutt som et vrengebilde.

Nå har jeg akkurat lest Alltid hos dig, som rett nok ikke er like fiffig og overraskende som Busters öron, men som like fullt ble en god leseopplevelse.

Her møter vi den vellykkede fotografen Inga som mister mannen sin i hjerteinfarkt i ganske ung alder. Hun døyver sorgen ved å begrave seg i arbeid, men et par år senere bestemmer hun seg for å reise til familiens sommersted på Marstrand for å forsøke å samle tankene.

En dag går hun i gang med å rydde i boden, og der finner hun en eske med avisutklipp og et brev som er sendt fra Kenya i 1916. Dette brevet bærer på en hemmelighet, og Inga begynner selvsagt å nøste i denne historien. Det skal etter hvert vise seg at hennes farmors historie er mer spennende enn det Inga i utgangspunktet kjente til.

Farmor Rakel dør i 1959, like før Inga blir født, og på dødsleiet forteller hun sin historie til leseren. Parallelt med dette følger vi Inga i hennes jakt på farmorens fortid. Sakte, men sikkert vikles alt ut av historiens mørke.

Det er for så vidt ikke noe nytt og nyskapende over denne fortellingen, men de ulike kvinneskjebnene griper meg, og jeg lar meg villig rive med. Og når alt går pent og pyntelig opp til slutt, kan jeg lukke boken og konstatere at jeg har hatt en leseopplevelse av den gode gamle sorten. Ikke uforglemmelig, men av et sånt slag at jeg godt kan bli avhengig av Maria Ernestam.

Jeg har fortsatt Kleopatras kam og Caipirinha med Döden til gode, og i mai kommer det en ny roman. Den har tittelen På andra siden solen, og har handling fra Skåne og Kina. Jeg har allerede satt meg på “venteliste” hos en nettbokhandel nær meg.

7 kommentarer:

knirk sa...

Spennende! Takk for tips. Det er så utrolig godt å lese gode underholdninsromaner (men samtidig irriterende med de som er dårlige).

Janke sa...

Dansk er greit, engelsk er greit, og jeg skullekommet meg gjennom tysk også. Men svensk - det sliter jeg skikkelig med. Får skjekke om hun er oversatt til norsk eller dansk. Takk for tipset!

Gjennom ordene sa...

Tror ikke hun er oversatt. Synd. Jeg er også dårlig på svenske bøker. Boken virker interessant,unerholdene og fin. Omtalen din gjorde meg nysgjerrig på boken og forfatteren.

Stine Marie sa...

Så artig å lese din anmeldelse av denne boken, for den står nemlig på min "10 bøker jeg vil lese av svenske forfattere"-liste :)

Jorid sa...

Knirk: Enig - og de dårlige må han bare legge fra seg uten å lese ferdig...

Janke: Busters öron ble faktisk utgitt av Schibsted under tittelen Evas valg i 2007, i en serie som het Superpocket. Den ble kun distribuert gjennom kiosk og dagligvare, og ble altså ikke solgt gjennom bokhandel, der den etter min mening egentlig hører hjemme.

Kirsten: Hyggelig at du ble nysgjerrig :-) Busters öron er som sagt oversatt (se forrige kommentar), men ganske rart hun ikke er fanget opp igjen av noen norske forlag.

Stine Marie: Så morsomt! Spennende den listen din, forresten :-)

Beatelill sa...

En liten forespørsel: Har du lyst til å bli med å lage ei liste over verdens beste bøker? http://beatelill.blogspot.com/2010/03/kom-med-forslag-til-hvilke-bker-som.html

Jorid sa...

Beatelill: Det vil jeg jo såklart - men vanskelig! Må gruble litt først...