25 april 2010

Gode Gro

Gro Dahle tilhører mine favoritter blant norske forfattere. Kanskje fordi hun er både muntrasjonsråd og melankoliker. Og selv om hun har sin egen særegne stil, er det også et stort spenn i forfatterskapet hennes.

Best som det er spreller ordene hennes som nytrukket sei en sommerdag, for så plutselig å kle seg i et alvor som sender gysninger nedover ryggen på leseren. Med ordene sine sprenger hun seg vei gjennom tankene mine, og jeg liker så godt denne blandingen av det absurde og hverdagslige.

I fjor kom novellesamlingen Hvem som helst, hvor som helst. Novellene i denne samlingen er blitt til over flere år, og det er nok forklaringen på at variasjonen er så stor. Felles for mange av tekstene er likevel at de strutter av energi, samtidig som de tar opp i seg det såre. Gro Dahle ser ting på nye måter og fra uvante vinkler. Det er også noe uutgrunnelig i en del av tekstene som fascinerer meg. Denne samlingen rommer så mye, og her kan man lese om igjen med stort utbytte fordi tekstene utvider seg ved hver nye lesning.

Den som kunne skrive som Gro Dahle!

Jeg har tidligere blogget om Gro Dahle her.

5 kommentarer:

Solgunn sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Solgunn sa...

Jeg leste den før jul og likte den veldig godt, og jeg er enig med deg; den som kunne skrive som Gro!

Bai sa...

Ja, Gro er god.
Eg har riktignok ikkje lese denne endå, men likevel. Eg liker henne.

Kasiopeiia sa...

Høres ut som en novellesamling jeg vil titte innom! Ikke lest noe av henne før, så dette ser ut som en lovende.. debut!

Jorid sa...

Da heier vi på Gro alle sammen :-)