07 april 2010

Min miserable påskelektyre

Påsken skulle være engelsk i år. Jeg skulle rett nok være hjemme i byen, men hadde kjøpt seks engelske bøker jeg hadde store forventninger til. Det endte med at den ene forventningen etter den andre ikke ble innfridd.

Jeg begynte med den jeg hadde aller størst forventninger til: Georgina Hardings The Solitude of Thomas Cave. Jeg hadde jo for ikke lenge siden lest The Spy Game (som jeg blogget om her), som gjorde stort inntrykk. Dessverre var ikke debutboken på langt nær like god. Historien fenget meg ikke, og personene interesserte meg ikke. Språket var heller ikke av samme kaliber. Teksten sto og stampet og jeg ga meg etter 70 sider.


The Very Thought of You av Rosie Alison er i utgangspunktet en rørende historie fra andre verdenskrig om en jente fra London som blir sendt på landet for å komme unna bombene, og som ender på et avsidesliggende gods som blir gjort om til internatskole. Den er for øvrig på "longlist" til Orangeprisen. Her ligger det mye godt stoff som lengter etter å bli levendegjort, men dessverre oppleves det som om forfatteren skusler bort de gode mulighetene. Her blir det dessuten for mye "telling" og for lite "showing". Men, jeg leste i alle fall ferdig.

Nå var tiden inne for litt lettere saker, og med friskt mot gikk jeg løs på Reading in Bed av Sue Gee. Jeg ventet meg en vittig, litt romantisk historie der bøker skulle spille en sentral rolle. Hva fikk jeg? En temmelig kjedelig og veldig tradisjonell chick.lit. om to godt voksne damer som rett nok hadde dratt på litteraturfestival, men som var langt mer opptatt av mann og barn. Etter 68 sider ga jeg opp, og sendte boken til resirkulering.



Mitt neste halmstrå ble Amber av Stephan Collishaw. Jeg hadde tidligere lest og likt The Last Girl. Collishaw har selv bodd i Vilnius og har lagt deler av handlingen i bøkene sine hit. Jeg syns det er stas med bøker med handling fra Baltikum, så nå gledet jeg meg. Nok et bomkjøp... Personene ble for flate og det var ikke sterkt nok driv i teksten til at jeg kom meg lenger enn en tredjedel ut i boken - til tross for at det var et mysterium med tråder til Afghanistan som skulle oppklares.

Heldigvis hadde jeg vett nok til å spare det beste til slutt. Det var i alle fall det jeg trodde. Helt siden jeg leste Carol Goodmans The Lake of Dead Languages (som jeg blogget om her), har jeg sett frem til å lese mer av denne forfatteren. Arcadia Falls er rykende fersk, og den har et fristende omslag. Det burde love godt, men... så viser det seg at handlingen er til forveksling lik den vi finner i The Lake of Dead Languages. Jeg har rett og slett å gjøre med en dårlig kopi av debutromanen. Likevel: elendig er det jo ikke - jeg får fortellinger på to tidsplan, myter og mystikk og gåtefulle personer, samt referanser til eventyr og kunst. Jeg leste ut boken, men lurer litt på hvordan en dreven forfatter kan slippe unna med å skrive den samme boken to ganger.

Det var så langt jeg kom. Den siste boken, A Long, Long Time Ago & Essentially True av Brigid Pasulka, har jeg ennå ikke rukket å begynne på. Det pirret nysgjerrigheten min at den amerikanske forfatteren, som er etterkommer av polske emigranter, har lagt handlingen til vakre Krakow. Hun bodde i byen ett år på 90-tallet, og i tillegg til å lære seg språket satt hun på kafé og skrev denne boken. Jeg liker sånne forfattermyter. Så får vi se om jeg begynner på den nå, eller om jeg sparer den til en regnværsdag...

8 kommentarer:

knirk sa...

ha ha - jeg måtte bare le når jeg leste innlegget ditt. Så utrolig kjipt! Og så påsken da, en skikkelig leseferie!

Beatelill sa...

Huff, stakkars deg! Det hender jo man støter på et bomkjøp av og til, men dette må vel være maks uflaks!

Min bokhylle sa...

Hei, Jeg vil gjerne samle favoritt sitater. Vil du hjelpe til å bidra?


http://minbokhylle.blogspot.com/2010/04/utfordring-hva-er-ditt-favoritt-sitat.html

Flugo sa...

nei og nei! Så kjedelig! Håper du hadde litt god kaffi, rødvin, te eller annet snadder ved siden av, da, slik at det ble noe kos og hygge likevel :-)

Jorid sa...

Takk for all sympati! Heldigvis hadde jeg tilgang på både kaffe, rødvin og sjokolade som jeg kunne trøste meg med :-)

Og jeg vil gjerne bidra med favorittsitat, må bare gruble og lete litt blant notatene mine først :-)

Janke sa...

Les "the glasshouse" av Simon Mawer. Helt fantastisk bra!!

Janke sa...

Les "the glasshouse" av Simon Mawer. Helt fantastisk bra!!

Jorid sa...

Janke: Ja, jeg noterte meg den tittelen etter at du blogget om den! Skal se etter den når jeg drar til London neste helg :-)