11 april 2010

Sitatsanking

Cathrine på bloggen Min bokhylle etterlyser våre favorittsitater. Jeg har i grunnen ikke noe favorittsitat, men var en periode flink til å skrive ned sitater bl.a. fra bøker jeg leste. Nå er den sitatboken i ferd med å ramle fra hverandre (den er gammel og av dårlig kvalitet), men jeg har funnet den fram og byr herved på noen smakebiter:

"Ola Nordistuen er Fan danse mig ikke en Begyndelse engang, end si et Resultat av noget; han er ikke et Komma i den store Bok, men en Flæk i Papiret." (Knut Hamsun: Mysterier)
"Jeg elsker en kjærlighetsdrøm jeg hadde engang, jeg elsker dig og jeg elsker denne plet jord. Og hvad elsker du mest? Drømmen." (Knut Hamsun: Pan)
"Det eneste jeg forlanger av et dikt, er at det kan leses så langsomt at man rekker å bli eldre mellom hvert ord." (Göran Tunström)
"Mot dårleg kritikk hjelper det å vera gløymsk." (Tarjei Vesaas)
"Magisteren hadde sittet og skrevet hele formiddagen og følt seg i god form, men nå leser han gjennom det han har skrevet...å herre jemini: så er det ikke slik som han hadde tenkt, men det reneste pjatt. Så har man sittet og padlet i et verdenshav med en teskje som vanlig." (William Heinesen: De fortapte spillemenn)
"Det kan jo ennå hende mange ting i verden. Den er ikke laget etter juridiske paragrafer." (Karen Blixen: Den afrikanske farm)
"De fleste kjensgjerningene er likegyldige, men enkelte av dem viser seg plutselig å ha en overraskende betydning, som når en fisker en tøybit opp av filleposen, og så er det nettopp den som gjør mønsteret levende og vakkert." (Tove Ditlevsen: Vilhelms værelse)

1 kommentar:

Min bokhylle sa...

Takk for flotte bidrag. Jeg vet selv å vanskelig det er å bestemme seg for kun ett sitat når det er så mange fine rundt omkring.