27 april 2010

Sjarmøretappe

Anna Gavalda er tilbake med en ny bok. Ikke et overflødighetshorn av en feel good-roman som Saman er ein mindre aleine, og ikke en tekst av samme litterære kaliber som Eg elska ho. Ein vakker dag vekker like fullt lesegleden min - fordi den sjarmerer meg.

Vi møter søsknene Simon, Garance og Lola (de er i 20- og 30-årene) som stikker av fra et kjedelig familiebryllup. De bestemmer seg i stedet for å besøke lillebroren Vincent som har sommerjobb på et slott.

For en stakket stund legger de bak seg hverdagen og problemene og vender tilbake til barndommen. Handlingen foregår i løpet av denne ene dagen.

Når denne boken er blitt 162 sider, er det takket være den store fontstørrelsen og den rause linjeavstanden. På mange måter er dette en bagatell av en bok, men den er likevel umiskjennelig “gavaldask”; jeg kjenner igjen det lekne og samtidig stilsikre språket, melankolien, de litt skakkjørte karakterene, den lune, men likevel så slagkraftige humoren. Den som leter etter noe nytt, vil imidlertid bli skuffet. Dette er mer en "spin off" av forfatterens litterære univers.

Det er som om forfatteren har drysset ordene utover papiret, så lett og elegant føles språket. Nettopp derfor forelsket jeg meg i denne teksten. Jeg lar meg forføre av språket og underfundighetene. Og som alltid gjør Tove Bakke en god jobb som oversetter. Hennes ordvalg kler historien, og jeg innbiller meg at Anna Gavalda ikke kunne ha gjort det bedre selv…

9 kommentarer:

Solgunn sa...

Oj, - er boka kommet allerede? Flott anmeldelse, jeg er veldig glad i bøkene til Gavalda, så denne må leses.

Karibol sa...

Apropos Tove Bakke: Les hva hun skriver om å oversette Laurent Gaudés "Kong Tsongors død" på Oversetterblogg i dag.
:-)

knirk sa...

Kanskje jeg skulle prøve denne? Likte Saman er ein mindre aleine godt. Takk for tips!

mbfjord sa...

Jeg likte Eg elska ho veldig godt, og det høres jo ut som denne kan være fin lektyre på en sommerdag. Bra tips!

Jorid sa...

Solgunn: Rykende fersk! Absolutt verdt den vesle tiden det tar å lese den :-)

Kari: Takk for tips, har vært og lest :-)

Knirk: Tror du kan komme til å like denne også, selv om den ikke er på høyde med Saman er ein mindre aleine.

mbfjord: Ja, den passer fint på en lat og langsom sommerdag :-)

christinebonnegolt sa...

Flott anmeldelse! Jeg er overbevist :)

Jorid sa...

Christine: Så bra :-)

Ståle sa...

Så deilig denne hørtes ut som. En, i mangel av et bedre ord, smigfrende omtale :-)
Har enda ikke åpnet Gavaldas Saman... som står i bokhylla. Men jeg får mer og mer lyst til å gjøre noe med det. Og du har mye av "skylda" for at nysgjerrigheten vokser :-)

Jorid sa...

Ståle: Ja, les Gavalda! Og takk for fine ord, det er alltid like hyggelig :-)