25 mai 2010

Forfatterfilmer












Det er ganske sjelden jeg leser forfatterbiografier, mens jeg derimot har en dragning mot filmer som handler om forfattere. "Miss Potter", for eksempel, om Beatrice Potter, "Sylvia" om Sylvia Plath og "Becoming Jane" om Jane Austen.

I det siste har jeg mesket meg med tre for meg nye filmer innen sjangeren (farlige Amazon…).

"Enid" handler om livet til den svært produktive barnebokforfatteren Enid Blyton (1897-1968) (bl.a. kjent for Fem-serien). Jeg visste så godt som ingenting om livet til forfatteren, og filmen ga et godt innblikk både i privatmennesket og forfatteren. En ikke altfor sympatisk dame, er vel inntrykket man sitter igjen med. Samtidig kan jeg ikke la være å bli imponert over at hun skrev 6000 ord om dagen - og hadde en samlet produksjon på over 700 titler. Kanskje ikke så rart at hun ble mistenkt for ikke å skrive alle bøkene sine selv...

"Bright Star" handler om en av den engelske romantikkens store diktere, John Keats (1795-1821) . Her fokuseres det særlig på forholdet til Fanny Brawne, nabojenta som er for velstående til at det sømmer seg å gifte seg med den fattige poeten. Bright star er tittelen på et dikt Keats skrev til Fanny. Keats reiste siden til Roma, der han døde av tuberkulose. En fin film, der man får kostymedrama på kjøpet.

"The Edge of Love" ble jeg ikke like begeistret for. Her er det den walisiske poeten Dylan Thomas (1914-1953) som er en av hovedpersonene, men det er likevel i mindre grad en film om forfatteren. Han er snarere “utnyttet” i et menneskelig drama der krig, kjærlighet og sjalusi står sentralt. Handlingen er lagt til andre verdenskrig, og sentralt i filmen står to kvinner som på hver sin måte er viktige i livet til Dylan Thomas. Forfatteren framstår i filmen som ganske usympatisk, og jeg har ikke grunnlag for å vurdere hvorvidt det er et bilde som stemmer med virkeligheten eller om det er et dramaturgisk virkemiddel. Uansett savner jeg å bli bedre kjent med dikteren som sådan.

4 kommentarer:

Sesselja sa...

Takk for tips! Jeg er også glad i forfatterfilmer, så de to første skal jeg i alle fall notere meg.

Lena sa...

Samme her:)

Aina sa...

Eg har også sett Enid og trur eg hadde mykje av den same opplevinga som deg. Det som slo meg er at ho rett og slett var ein serieforfattar, type ein kioskromanforfattar for barn. Det la eg ikkje merke til då eg las ei Fem-klubben-bok som barn. Eg tenker jo, noko fordomsfullt, at ein person som gir ut fire bøker årleg og skriv 6000 sider per dag naudsynleg må gi ut ein del av noko ringare kvalitet.

Jorid sa...

Sesselja og Lena: Så bra :-)

Aina: Ja, det er nok en viss fare for at kvantiteten går ut over kvaliteten når produksjonen blir SÅ stor. Men et fascinerende fenomen er det :-)