06 mai 2010

I østerled

Anna-Lena Laurén, en finlandssvensk korrespondent i Moskva, har skrevet boken De er ikke riktig kloke, de russerne! Boken har undertittelen Øyeblikksbilder fra Russland, og det slås dermed fast at det ikke er her man skal lete etter de dyptpløyende analysene av russisk historie og politikk. Det er også helt greit, for det kan jeg få tak i andre steder.

Det Anna-Lena Laurén i stedet gjør, er å dele sine personlige erfaringer fra Russland. Dermed møter vi ikke bare politikere og forretningsmenn, men minst like mange vanlige russere; Anna-Lenas russisklærer, vennene hennes og kollegaer. Vi møter russiske kvinner og menn og får illustrert både forskjellen mellom kjønnene og ulikhetene mellom russisk og nordisk væremåte. Ved å ta utgangspunkt i detaljer og selvopplevde episoder, loser forfatteren leseren gjennom det konglomerat av koder som fins i det russiske samfunnet og som det er umulig å forstå uten å bo der og kunne språket.

Anna-Lena Laurén skildrer sitt Russland med både varme og humor, men hun problematiserer samtidig sider ved det russiske samfunnet som det ikke er mulig å ikke være kritisk til når man er vokst opp i et fungerende demokrati.

De 16 kapitlene er selvstendige tekster skrevet på en muntlig og enkel måte, men likevel med tyngde. Forfatteren greier å “snike inn” mye informasjon samtidig som hun underholder leseren.

Selv har jeg bare besøkt to ytterpunkter i det russiske riket, St. Petersburg og gruvebyen Nikel, men likevel var det noen brikker som falt på plass mens jeg leste denne boken. Man forstår at alle har sin rolle å spille i det russiske samfunnet, og at noen spiller med større innlevelse enn andre.

Jeg er ikke blitt mindre skeptisk til Russland etter å ha lest boken, men jeg er minst like fascinert som før. Og litt klokere.

Anna-Lena Lauréns bok kan trygt anbefales som førstehjelp for russlandsfarere.

Boken er oversatt til norsk av Alexander Leborg.

7 kommentarer:

Beatelill sa...

Hei :) Er bare innom for å tipse deg om at jeg gir bort bøker. Stikk gjerne innom bloggen min hvis du ønsker å delta i trekningen.

mbfjord sa...

Du, denne har jeg faktisk veldig lyst til å lese! Jeg har lenge vært på utkikk etter en russisk "parallell" til Ole O. Moens "USA - annerledeslandet" og denne kan kanskje fylle den rollen litt?

Dersom du har tips til litteratur om russisk historie, politikk og kultur som ikke krever altfor store forkunnskaper eller et hovedfag i statsvitenskap så hadde jeg blitt veldig takknemlig! :)

labben sa...

Takk for tipset :) Jeg er veldig fascinert av Russland, faktisk så mye at jeg har tatt et fag på universitetet om Russland, og skrevet om Russland på bacheloroppgaven. Derfor er det veldig kjekt med noen slike boktips her og der :)

knirk sa...

Denne har jeg ikke hørt om. Da jeg var 17 år var vi på klassetur til St. Petersburg, Kiev og Moskva. Det var en uforglemmelig tur! Særlig møtene med vanlige mennesker sitter igjen som gode minner.
Takk for boktips.

Karibol sa...

Interessante bokvalg du har gjort. I perioder blir jeg, for å være ærlig, litt lei av skjønnlitteratur - og da trenger jeg noe mer håndfast å ty til. Derfor leser jeg en del biografier og dokumentarlitteratur. Jeg hørte forresten et intervju med forfatteren av "De er ikke riktig kloke, de russerne" på radioen, og har hatt denne boka på ønskelisten min en stund.

Kasiopeiia sa...

Dette virket spennende ut!

Jorid sa...

Beate: Takk for tips! Veldig bra tiltak, skal se om jeg kanskje kopierer ideen :-)

Mbfjord: Har ikke lest boken til Moen, men innbiller meg at den kanksje har en mer akademisk tilnærming? Det er faktisk akkurat kommet ut en norsk bok om Russland, skrevet av NRK-journalist Arne Egil Tønset: Russland i farger. Opplevelser i vårt største naboland. Har ikke lest den, men syns umiddelbart den høres spennende ut.

Labben: Enig, Russland er veldig fascinerende - og høres ut som spennende studier du har tatt!

Knirk: Kan tenke meg at det må ha vært en fantastisk tur! Tror du vil ha glede av å lese boken :-)

Kari: Ja, noen ganger er det godt å ta "fri" fra lesingen av skjønnlitteratur, og det finnes jo så utrolig mange gode sakprosabøker!

Kasiopeiia: Ja, veldig bra bok om et spennende tema :-)