15 juni 2010

"Kate Morton extra light"

Jeg er stor fan av Kate Morton, og gleder meg vilt til hun kommer med ny roman i november (The Distant Hours). Mens jeg venter, er jeg på jakt etter forfattere som skriver i samme stil og sjanger. Rachel Hores The Glass Painter’s Daughter virket lovende ut fra hva jeg leste om den, og den hadde også fått en del begeistrede leseranmeldelser på Amazon.

Handlingen er lagt til London, og idet romanen tar til er Fran på vei hjem fordi faren har fått slag. Faren er glassmester og driver Minster Glass. Et spesielt glassmaleri i en lokal kirke spiller en stor rolle i romanen, og mye av handlingen er sentrert rundt dette. Frans mor døde da Fran bare var et par år gammel, og selv om hun vokste opp som enebarn sammen med faren, fikk de to aldri noe nært forhold. Fran er frilans musiker og har de siste årene vært mye på farten. Nå blir hun imidlertid nødt til å gjøre noen valg…

Romanen inneholder som seg hør og bør doser av både dramatikk, sjalusi og kjærlighet. I tillegg er det en parallellhistorie basert på en dagbok Fran finner som har tilhørt en ung kvinne som levde på 1800-tallet. Alt skulle dermed ligge til rette for en leseopplevelse av det underholdende, men likevel litt litterære slaget.

Men… det gikk ikke helt sånn. Rett nok begynte det ganske bra og jeg ble nysgjerrig på hva som videre skulle skje. Etter hvert viser det seg imidlertid at historien er temmelig tynn og teksten ganske langdryg. Særlig parallellhistorien, som jeg hadde store forventninger til, svikter. Det hele blir for lettvint, og i tillegg er språket i slappeste laget. Og kanskje verst av alt: Det er ingen overraskelser underveis, og leseren skjønner fort hvor det bærer. Rett nok leste jeg boken ferdig, men den var like fullt en skuffelse.

Så nå jakter jeg videre…

5 kommentarer:

knirk sa...

Gleder meg til november!

Fru Tunheim sa...

Har du lest Barnepiken? Det var en bok jeg likte og som er litt i samme sjanger som Bienes hemelige liv. Det finnes så mange bøker og jeg synes det er kjempevanskelig å finne boken med stor B i det store mangfoldet som finnes.

Jeg har alltid en bok på gang...

Lena sa...

Jeg går ut fra at du har lest "Den trettende fortellingen" av Diane Setterfield?

Mette sa...

Hei!
Jeg kom over denne fine bloggen din og har lagt meg til som folger! Sa moro a finne en blogg som skriver om boker!

Gleder meg til a lese mer i bloggen din for flere tips!

ha en fin dag!
hilsen Mette

Jorid sa...

Knirk: Jeg også :-)

Fru Tunheim: Har ikke lest Barnepiken, men har hørt mye bra om den, så den kommer nok til å befinne seg i bunken med ferielektyre.

Da er vi to som alltid har bøker på gang :-)

Lena: Har lest Den trettende fortellingen, og likte den godt! Så nå venter jeg på at også hun skal komme med ny bok :-)

Mette: Tusen takk for fine ord - som gjør meg veldig glad :-)