19 august 2010

Besettende bra bok

For en roman Barbara Kingsolvers Gifttreet er! Jeg ble trollbundet av atmosfæren, av språket, av innsikten og evnen til å formidle.

Barbara Kingsolver vant tidligere i år Orange Prize for Fiction for romanen The Lacuna, som kommer på norsk senere i høst. I den forbindelse har Juritzen forlag gitt ut Gifttreet i pocket.

Romanen handler om misjonærfamilien Price (mor, far og døtrene Rachel, Leah, Adah og Ruth May) som i 1959 flytter fra Georgia, USA til en landsby i Belgisk Kongo.

Det er moren Orleanna og de fire døtrene som bytter på å være fortellere. Dette grepet bidrar til å skape variasjon, samtidig som vi blir godt kjent med de enkelte familiemedlemmene. Døtrene opplever tilværelsen på misjonsmarken ganske forskjellig og de utvikler seg også i svært ulik retning som voksne.

Sentralt i fortellingen står forholdet til faren Nathan. Han framstår som en egenrådig, autoritær og uforsonlig mann, og til slutt ser ikke moren annen råd enn å ta med seg døtrene og forlate ham. Dermed starter de en vandring til fots gjennom landet. Det hører med til historien at Nathan Price ikke lykkes særlig godt i sitt arbeid med å omvende de innfødte, noe som avføder en del morsomme episoder.

Da jeg leste denne romanen, ble jeg både underholdt og opplyst på samme tid, og det er en optimal kombinasjon. Barbara Kingsolver bodde selv i Kongo som barn, der hennes foreldre var helsearbeidere, og har dermed førstehånds kjennskap til landet. Landets turbulente historie blir godt formidlet i romanen.

Jeg ville at denne boken bare skulle vare og vare (den er på 630 sider, og jeg er vanligvis litt skeptisk til så tykke bøker). Her er humor og språklig kreativitet blandet med et stort alvor, og personene framstår som ekte mennesker i all sin litenhet og storhet. Hver minste lille detalj sier samtidig noe om karakterenes personlighet. Språket er fullt av bevegelse og rytme, godt ivaretatt i den norske oversettelsen til Bente Klinge.

Jeg får lyst til å dra hele rekka av superlativer etter å ha lest Gifttreet. Det var en altoppslukende leseopplevelse, litterær og samtidig lettlest. Bare les, så skal du se!

13 kommentarer:

labben sa...

Denne har jeg tenkt på å kjøpe lenge - etter denne anmeldelsen må jeg kjøpe den =)

Jorid sa...

Løp og kjøp, Labben :-)

Stine Marie sa...

Denne står i bokhylla mi og støver ned. Kanskje jeg skal gi den en sjanse til høsten, for dette hørtes veldig lovende ut :)

Karin sa...

Jeg er helt enig. Det er ei stund siden jeg leste den men jeg husker godt en setning i boka. Det var mens de pakket for å dra til Afrika og hvordan faren skulle bære guds ord (og de andre bagasjen) og at det var tungt nok...

Selv om Gifttreet er en god bok (jeg leste den dog på engelsk så jeg vet ikke om den norske oversettelsen er god) så liker jeg romanen "Prodigal Summer" best. Den anbefales:-)

Jorid sa...

Stine Marie: Ja, gi den en sjanse :-)

Karin: Prodigal Summer er notert, takk for tipset! Jeg gleder meg til å lese mer av Kingsolver.

Sesselja sa...

Ja, Gifttreet er godt lesestoff! Og nå minnet du meg på at jeg har The Lacuna liggende på vent i bokhylla.

Jorid sa...

Sesselja: Har også tenkt å lese The Lacuna. Alltid kjekt å oppdage nye forfatterskap :-)

linesbibliotek sa...

Du skriver så fine anmeldelser at jeg får lyst til å lese alt du skriver om! Godt gjort:-)

Jorid sa...

Line: Tusen takk for fine ord, blir glad av sånt :-)

Lille søster sa...

Takk for tipset! Fikk veldig lyst til å lese den.

Jorid sa...

Lille søster: Tror du vil like den!

leselistami sa...

Denne boka er absolutt en av mine favorittbøker. Handlingen og persongalleriet er så alle tiders formidlet via søstrene i familien.

Jeg har imidlertid litt blandede følelser vedrørende de siste kapitler i boka.

Det er flott at flere blir inspirert til å lese denne.

Jeg har også lest Frodig sommer(Prodigal summer), men den ble for heftig for meg. Litt som jeg opplevede Mengele Zoo. Jeg liker ikke å få meningene tredd ned over ørene.

Spent på den nye da, som kommer til høsten :)

Jorid sa...

Kari: Enig i at siste delen ikke var like bra, men i det store og hele en overbevisende leseopplevelse.

Gleder meg til høstens bok, men litt farlig å ha for store forventninger...