29 august 2010

Pauselektyre

Noen ganger trenger jeg “pausebøker”. Dette er bøker som ikke er altfor vidløftige og som ikke er mer kompliserte enn at jeg ikke mister tråden hvis jeg ikke får lest i dem på en dag eller to. De kan være med i vesken og tas frem i en ledig stund, uten å gjøre krav på altfor dyp konsentrasjon. De kan også fint leses samtidig med andre bøker uten at det blir forstyrrende.

Svenske Hans Koppels Vi i villa er akkurat denne typen bok: Fort lest og lett glemt, men fin lesning der og da. Fortelleren er Anders (boken er fortalt i du-form, noe som kan virke litt uvant til å begynne med) som bor i et villastrøk utenfor Stockholm med kone, datter og hund - og en elskerinne på si’.

Forstadslivet er ganske ensformig, og det viktigste for beboerne er at fasaden er respektabel. Det viser seg - ikke overraskende - at det er riper i lakken både her og der. Dessuten begynner Anders å vise tegn på ganske sær atferd, som også utgjør fremdriften i denne vesle romanen. Her viser forfatteren seg også som humorist, og dette er kanskje mest av alt en bok å humre av.

Det som gjør at romanen fungerer, er ikke minst forfatterens evne til å formidle et tidsbilde. Det er treffsikkert og stilsikkert og lett gjenkjennelig, og fordi teksten for en stor del består av dialoger, er den også “rask”, uten dødpunkter.

Hans Koppel er et pseudonym, og nylig ble det avslørt hvem som skjulte seg bak navnet.

Vi i villa er Hans Koppels første bok, og han har siden skrevet Medicinen og Kungens födelsedag.

Jeg har ikke lest de andre, men jeg syns omslagene med sitt seriepreg fungerer veldig bra.

Ingen kommentarer: