21 september 2010

God beliggenhet

Å ha en fin gammel gravlund som nærmeste nabo ga en ekstra dimensjon til lesingen av Neil Gaimans Kirkegårdsboken. Handlingen i denne romanen foregår nemlig på en kirkegård. Det er her hovedpersonen Nobody Owens vokser opp, etter at resten av familien er blitt myrdet. Nobody, eller Bod som han kalles blant venner, greier å unnslippe og blir tatt hånd om av spøkelsene på kirkegården. De skal vise seg å være både forstandige og omsorgsfulle, men det spørs om de greier å beskytte Bod mot de farene som lurer utenfor deres territorium.

Neil Gaiman er ikke den første forfatteren som legger handlingen til en gravlund. Både Audrey Niffeneggers Mørkets symmetri og Tracy Chevaliers Englefall bruker for eksempel den ærverdige Highgate Cemetery i London som kulisse.

Likevel gjør Gaiman det på sin måte, og utnytter til fulle alle de mulighetene et slikt sted rommer både når det gjelder å skape skrekk og romantikk. Her er gode skildringer både av miljøet og de som “befolker” stedet, noe som gjør boken både fornøyelig og spennende.

Etter hvert utvikler Kirkegårdsboken seg til bli en mer tradisjonell fantasyroman, uten at den trenger å bli dårligere av den grunn. Det er bare det at denne leseren synes bedre om det gotiske enn det fantastiske, når alt kommer til alt.

Boken er oversatt til norsk av Stian Omland.

9 kommentarer:

Solgunn sa...

Fikk ikke umiddelbart lyst til å lese boka, men nyttig å vite at det er kommet en ny bok av denne forfatteren.

Jorid sa...

Solgunn: Nei, det er jo kanskje en bok for de mer sære av oss... Har forstått det sånn at Gaiman er en veldig populær kar - uten at jeg har lest så mye annet av han - og denne boken har også vunnet flere store barnebokpriser.

bokdama sa...

Elsker Gaiman:-). Finfin denne boka også.

Jorid sa...

Bokdama: Har flere ganger vært på nippet til å kjøpe filmen som er basert på Coraline, men slått det fra meg fordi jeg har tenkt at jeg først skulle lese boken. Men så har jeg ikke kommet så langt ennå...

Spectatia sa...

Og her sitter jeg og lurer på hvor mange gravbilder jeg kan tillate meg i neste blogginnlegg. Inspirert av dette innlegget blir det nog opp til flere. :-)

knirk sa...

Denne skal jeg lese!

Jorid sa...

Spectatia: He-he, gleder meg til å se :-)

Knirk: Så bra!

Kathleen sa...

Jeg har aldri vært borti Neil Gaiman før - ikke en gang da jeg var gother. Haha. Jeg så denne på biblio og tenkte at jeg ville låne den bare fordi coveret var fint, men gjorde det ikke. Burde kanskje ta meg en tur tilbake dit og ta den med hjem likevel.

Jorid sa...

Kathleen: Ja, det syns jeg du skal gjøre :-)