09 september 2010

Svenskekos

Det er ikke alle dramatiseringer av bokverk som er like vellykket, men jeg syns begge disse produksjonene, "Flickan vid stenbänken" og "Gösta Berlings saga", kommer godt fra det. Særlig tatt i betraktning at de er spilt inn i henholdsvis 1989 og 1986. Mye har skjedd med filmspråket siden da, og for en moderne seer kan innspillingene kanskje virke litt vel langsomme. Jeg koste meg likevel med begge seriene, selv om det tok litt tid før jeg ble “hekta på” dramatiseringen av Selma Lagerlöfs klassiker. Den tok seg godt opp etter hvert, og slutten ble riktig så intens.


Maria Gripe er en av mine store, store favoritter når det gjelder barne- og ungdomslitteratur, og jeg var derfor spent på dramatiseringen av "Skygge-bøkene". Jeg hadde friskt i minne det fantastiske radioteatret basert på Tordivelen flyr i skumringen.

Det viste seg at investeringen på 59 kroner for den over fire timer lange serien var verdt pengene. Magien fra bøkene er ganske godt ivaretatt og skuespillerprestasjonene er jevnt over gode.

Og kanskje best av alt: Jeg fikk lyst til å lese om igjen Maria Gripes fine forfatterskap, og jeg ble inspirert til å bli enda bedre kjent med Selma Lagerlöf og hennes bøker.

6 kommentarer:

Lena sa...

Å, jeg husker godt Maria Gripe-bøkene fra barndommen. Dvs. Jeg lånte om og om igjen "Skyggen over stenbenken", men leste den aldri. Omslaget og tittelen var så skummelt (jeg var knappe ni-ti), men fascinerte meg likevel såpass at jeg måtte ha den jevnlig til låns.

Tror jammen jeg skal gi boka en ny sjanse - og denne gangen faktisk lese den:)

Mette sa...

Jeg kjoper alltid med filmer nar jeg er hjemme (bor i England). Har i det siste hatt dilla pa den danske Matador serien som jeg kjoper noen episoder av hver gang jeg er hjemme. Ma nyte det langsomt, vettu ;-)

Har et blogginnlegg om den her: http://mittengelskehjorne.blogspot.com/2010/06/rainy-day-alternative.html

Ha en fin dag!

Aina sa...

Ja, eg vil også sjå Flickan vid stenbänkan. Gjekk ein serie på tv då eg var ung? Skal tru om det er den same?

Elles har eg nyleg sett filmatiseringa av Agnes Cecilia frå åttitalet, og den er faktisk veldig god.

Jorid sa...

Lena: For en søt historie!

Mette: Ja, utfordringen er nettopp å greie å roe ned og nyte det langsomme - og ikke irritere seg over hvor sakte det går :-)

Fin dag til deg også!

Aina: Det er helt sikkert den samme serien. Da kanskje jeg tør å se filmatiseringen av Agnes Cecilia likevel :-) Har vært litt redd for at filmen skulle ødelegge den fine leseopplevelsen.

Rose-Marie sa...

Jeg ante ikke at Gösta Berlings saga var filmatisert! Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det!

Du nevner for øvrig at filmspråket var mer langsom før. Jeg så nylig filmatiseringen av Thomas Manns "Buddenbrooks" fra 2008, og det voldsomme tempoet ødela mye av filmopplevelsen for meg. Det er vel rett og slett slik at det ikke er alle bøker som tåler å bli presset ned til en 2 -3 timers film ... Så kanskje takk og lov for at noen filmatiseringer er litt mer langsomme, tross alt!

Jorid sa...

Rose-Marie: Jeg visste ikke om den jeg heller, før jeg kom over den på tilbud i en bokhandel i Sverige. Og ja, du har absolutt et poeng der, noen ganger er det allright at ting går langsomt :-)