03 oktober 2010

Blodig grevinne

Hørt om Erzsébet Báthory? Vel, jeg hadde ikke det. Ikke før jeg tilfeldigvis kom til å raske med meg filmen "The Countess" fra billighylla på Platekompaniet.

Da Erzsébet Báthory ble født inn i en av de mektigste protestantiske familiene i Ungarn i 1560, var det nok de færreste som så at den vesle jentungen skulle utvikle seg til å bli en skikkelig sadist - selv om noen i ettertid har ment at hun måtte være gal helt fra fødselen av.

Erzsébet var høyt utdannet og behersket både gresk og latin, på en tid der mange fremstående borgere var analfabeter. Allerede som 11-åring ble hun forlovet med grev Ferenc Nadasdy, men som 14-åring fikk hun barn med en fattig bondegutt. Barnet ble tatt fra henne, og året etter ble ekteskapet med Ferenc Nadasdy formalisert. Det gikk ti år før hun ble gravid igjen, men da kom det fire barn på rekke og rad. Ifølge legenden skal Erzsébet ha vært en god mor, til tross for at hun er mest kjent som sadist.

Det var tjenerne sine hun først gikk løs på, og historiene er mange om de utspekulerte metodene hun brukte for å plage og pine dem til døde. Blant annet likte hun å slå dem, for deretter å dra dem ut i snøen der hun helte kaldt vann over dem til de frøs i hjel. Det hele skjøt virkelig fart da hun fikk det for seg at ved å smøre blod fra unge jenter på huden, stoppet hun hudens aldringsprosess. Hundrevis av ungjenter måtte bøte med livet.

Erzsébet brakte skam over den fine familien sin, og de stengte henne inne i et rom med bare en liten luke der de skjøv inn mat til henne. Tre år senere, i 1614, døde hun.

Filmen i seg selv er kanskje ikke noe mesterverk, men jeg syns i alle fall den gir et spennende innblikk både i en person helt utenom det vanlige, og i en tidsånd. Julie Delpy gjør en god tolkning av rollen som Erzsébet, og i det store hele var denne filmen vel verdt sine 60 kroner.

2 kommentarer:

Sesselja sa...

Ah, den blodige grevinnen! En av tidenes verste mordere og attpå til en kvinne. Det er lenge siden jeg hørte om henne for første gang, men jeg har ikke fått med meg at det er laget film om henne. Takk for tipset.

Jorid sa...

Sesselja: Så morsomt at du har hørt om henne, virkelig litt av en dame...