18 oktober 2010

Fornøyelig svensk

Ingenting er som en velskrevet feelgood-roman når hjernen trenger avkobling. Jeg finner ikke så mange norske forfattere som skriver innenfor denne sjangeren, derfor tyr jeg gjerne til svenske eller engelske romaner.

Nylig leste jeg Carin Hjulströms Finns inte på kartan, som viste seg å bli en fornøyelig reise fra første til siste side. Perfekt flyplasslektyre.

Hovedpersonen er 23 år gamle Frida Fors som går på Journalisthøgskolen i Göteborg. Klassen skal ut i praksis, og de fleste ønsker seg til de store redaksjonene i Stockholm. Så også Frida. Men mens kjæresten får plass i Aftonbladet, blir Frida avspist med en praksisplass i en liten lokalavis på et gudsforlatt sted i Småland.

Med andre ord: Det er duket for storby møter bygda med alle de fordommer og forviklinger dette innebærer. Her er en rekke morsomme episoder, og jeg røper neppe for mye hvis jeg sier at Frida etter hvert får øynene opp for en del av kvalitetene ved livet på landet - selv om hun forblir byjente.

Dette er en roman som ikke gir seg ut for å være annet enn god underholdning, men som sådan holder fortellingen så absolutt hva den lover. Her er mye å kjenne igjen, og vi blir kjent med personer det er lett å identifisere seg med og få sympati med. Jeg ble rett og slett glad i disse fiktive menneskene.

Carin Hjulström skriver lett og humoristisk, men samtidig med både snert og kjærlighet. Det var med et visst vemod jeg lukket denne boken, men det hjalp å tenke på at forfatteren nylig har kommet med en oppfølger om Frida: Hitta vilse.

2 kommentarer:

Karin sa...

Jeg finner heller ingen norske forfattere som skriver typiske feelgood-romaner.

Takk for tipset om Carin Hjulstrøm.

En annen forfatter i denne sjangeren er Mazetti og romanen Mitt liv som pingvin. Anbefales:-)

Jorid sa...

Karin: Takk for tips! Den kommer nok med på neste bestilling fra capris.no :-)