10 oktober 2010

Mord eller mysterium?

Virkeligheten overgår ofte fantasien, noe Ivo de Figueiredos bok Mysteriet Ingeborg Køber er et bevis på.

Jeg forbinder spiritisme med barndommens grøssende spøkelseshistorier, men Køber-saken er ramme alvor.

Utgangspunktet er at Ludvig Dahl, byfogd i Fredrikstad, drukner utenfor Hankø i august 1934. Tilsynelatende er det snakk om en ulykke, men det som forkludrer bildet er at datteren Ingeborg Køber, som var et spiritistisk medium, i flere seanser hadde forutsagt farens død. Det som gjør saken ytterligere delikat, er at byfogdens livsforsikring var på samme beløp som underslaget hans kone hadde begått i byfogdkassen.

Boken er til tider spennende som en kriminalroman, men forfatteren har belegg for alt som står i boken. Det er utrolig fascinerende å lese utdragene fra seanseprotokollene, der Ingeborgs samtaler med de to døde brødrene er gjengitt. Man omgås med de døde som den naturligste ting av verden. Men gjennom alt dette skinner historien om en helt spesiell kvinne. Ingeborg Køber var sterkt knyttet til sin dominerende far, og ble også dratt mot samme type menn senere i livet. Hennes skjebne slipper ikke taket i meg som leser, og hun forblir et mysterium.

Selv om dette er en saklig og etterrettelig bok, er den skrevet på en måte som gjør den tilgjengelig også for lesere som ikke har kunnskap om saken og fagfeltet. Forfatteren viser sin personlighet gjennom ordvalg og kommentarer, og skriver ikke “over hodet” på leseren. Jeg syns det er fint med sakprosabøker der vi merker et personlig engasjement og en tilstedeværelse.

Ekstra fascinerende er det at denne boken kommer akkurat nå, i en tid der spiritismen igjen ser ut til å interesse mange.

Hvis jeg skulle ønske meg noe mer, var det at forlaget hadde spandert på boken flere illustrasjoner.

Denne boken er egnet til å avskrekke de som måtte ha planer om å kontakte et medium for å få i tale de som ikke lenger er blant oss. La oss heller verne om de gode minnene vi har om kjære som er gått bort.

4 kommentarer:

Bokelskerinnen sa...

Nå gleder jeg meg enda mer til å lese denne :) Har sett at også kritikerne er over seg av begeistring og har drysset 6 ' ere over boken.

Lena sa...

Denne har jeg også bestemt meg for å lese.

Mette sa...

Na fikk du overtalt en til til a lese den ;-)

ha en fin sondag!

Jorid sa...

God lesning, alle tre :-)