26 oktober 2010

Snarveien til en klassiker

Britiske Evelyn Waugh tilhører gruppen av klassiske forfattere jeg ikke har lest noe av. Nå har jeg bøtt på skaden ved å se filmatiseringen av hans roman A Handful of Dust - kjøpt på loppis for den nette sum av ti kroner.

Romanen kom ut i 1934, og handlingen er lagt til et overklassemiljø i England på 1930-tallet - et miljø forfatteren er kritisk til. Tony og Brenda Last er et velstående og tilsynelatende lykkelig ektepar som bor på den fantastiske eiendommen Hetton (filmen er for øvrig spilt inn her). Idyllen slår imidlertid sprekker og Brenda innleder et forhold til den sosiale streberen John Beaver som holder til i London.

Når Tony og Brendas lille sønn dør i en rideulykke, bestemmer Brenda seg for at hun vil skilles. Tony legger ut på en ekspedisjon til Brasil, der han ender med å bli syk ute i jungelen. Han kommer etter hvert til en isolert landsby der en annen hvit mann, Mr. Todd, nærmest holder ham som gissel og krever at han skal lese høyt for ham fra Dickens' verker! (Dette var min favorittsekvens…).

Hjemme i England tror de Tony er død, og det blir reist et minnesmerke over ham på eiendommen…

Ifølge wikipedia skal Waughs amerikanske forlegger ha krevd en alternativ slutt, der Tony vender tilbake fra Brasil og gjenopptar forholdet til Brenda.

Selv om jeg altså ikke har lest romanen, vil jeg likevel hevde at dette var en vellykket filmatisering. Både Kristin Scott Thomas og Judi Dench gjør en god figur i hovedrollene, og de vakre omgivelsene og flotte kostymene er med på å gjøre dette til en nytelse for øyet. I tillegg var det en god historie som ikke føltes utdatert.

Så får vi se om jeg med tid og stunder finner det for godt også å lese noe av Evelyn Waugh. Det er jo litt pussig med en mann som heter Evelyn, og enda pussigere at han en kort periode var gift med en dame som het Evelyn Gardner. Vennene skal visstnok bare ha kalt dem He-Evelyn og She-Evelyn. Igjen ifølge wikipedia.

For øvrig kjøpte jeg enda en film til ti kroner på det samme loppemarkedet: Where Angels Fear to Tread, basert på en roman av E.M. Forster.

2 kommentarer:

Karin sa...

Jeg liker veldig godt E.M. Forster sine bøker, men Where Angels Fear to Tread fikk jeg aldri til. Kanskje filmen er bedre - kom gjerne med en rapport når du har sett den.

Jeg har ikke lest noe av Waugh, men jeg har serien Brideshead Revisited liggende som jeg ikke har fått sett enda. Så filmen som kom for et par år siden, men "alle" sier serien er bedre, men filmen var bra den.

Jorid sa...

Karin: Har hørt flere snakke fint om Brideshead-serien, så har lyst til å se den.
Jeg skal avlegge rapport når jeg har sett neste film :-)