21 november 2010

Ny vri på gammel sjanger

En gang var Liljenholm Gods på Sydsjælland hjemmet til en verdenskjent forfatter av romantiske skrekkromaner. Gjennom flere generasjoner har stedet vært arnested for galskap, bedrag og forbudt kjærlighet.

En kald novemberdag i 1941 kommer godsets fortapte datter, Nella, på besøk fra København sammen med en fremmed. Det skal snart vise seg at godset gjemmer på en mørk historie som berører dem begge.

Når jeg først hadde vent meg til stilen i Silhuett av en synder, ble dette en givende leseopplevelse. Kanskje kan danske Leonora Christina Skov karakteriseres som en litt “crazy” utgave av Kate Morton.

Leonora Christina Skovs bidrag til den gotiske litteraturen er forfriskende. Romanen vitner om stor fortellerglede og et stort overskudd av fantasi. Mest imponert er jeg over måten hun har skrudd sammen fortellingen på, med de parallelle fortellingene. Du skal holde tunga rett i munnen for å få til noe sånt.

De fleste gotiske romaner har handling fra viktoriatiden, men det fungerer godt at handlingen her er lagt til andre verdenskrig, en mørk periode i dansk historie. Forfatteren har funnet frem til spennende temaer som hun på finurlig vis vever sammen. Hun er tro mot sjangeren, samtidig som hun fornyer den.

Et lekkert omslag gjør sitt til at dette er blitt en fristende bok. Romanen er oversatt til norsk av Morten Borgersen.

5 kommentarer:

Sesselja sa...

Fristende!

Bokelskerinnen sa...

Fin anmeldelse :)

Jeg synes også omslaget er veldig tiltalende.

Jorid sa...

Sesselja: Ja, jeg syns du skal gi den en sjanse :-)

Bokelskerinnen: Takk :-) Ja, det omslaget er veldig riktig til akkurat den boken.

Sesselja sa...

Hvis jeg husker den når ammetiden er over og jeg har tid til bøker igjen, så havner den nok på leselista mi. :)

Jorid sa...

Sesselja: Ja, jeg tenker bøkene har hard konkurranse nå om dagen :-)